مقایسه مدل های شبکه عصبی مصنوعی و یادگیری عمیق در مدلسازی بارش-رواناب رودخانه کشف رود و پیش بینی اثر تغییر اقلیم بر پارامترهای هواشناسی و دبی رودخانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این تحقیق مقایسه عملکرد مدل های شبکه عصبی مصنوعی (ANN) و شبکه عصبی عمیق (DNN) در مدلسازی بارش-رواناب رودخانه کشف رود و پیش بینی اثر تغییر اقلیم بر پارامترهای هواشناسی و دبی رودخانه می باشد. بدین منظور عملکرد دو مدل از شبکه عصبی مصنوعی (MLP) و یادگیری عمیق (CNN) در مدل سازی بارش-رواناب با ورودی هایی از بارش و دبی روزانه با تاخیرهای مختلف با یکدیگر مقایسه شد. سپس از پیش بینی مدل LARS-WG6 در دوره آتی (2021-2040) در سناریوهای مختلف تغییر اقلیم (RCP26، RCP45 و RCP85) به عنوان ورودی مدل هوش مصنوعی برتر استفاده شده و دبی رودخانه و مقادیر حدی آن پیش بینی گردید. یافته های تحقیق نشان داد که مدل CNN با ورودی بارندگی با تاخیر صفر تا 2 روز و دبی رودخانه با تاخیر 1 روز بهترین عملکرد را در مدلسازی دبی رودخانه داشت. پیش بینی های LARS-WG6 نشان داد که افزایش حداقل و حداکثر دما در آینده در ماه های مختلف در محدوده 3/0 تا 1/2 درجه سانتیگراد خواهد بود. بارندگی سالانه در همه سناریوهای تغییر اقلیم در آینده افزایش خواهد یافت. بیشترین افزایش بارندگی سالانه در آینده نسبت به دوره پایه در سناریوی RCP26 به میزان 14% خواهد بود و حداکثر دبی در سناریوی مذکور حدود 18 درصد افزایش خواهد یافت.

زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2600360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!