اندازه گیری میزان متیلن بلو به عنوان آلاینده سمی در محیط های آبی با استفاده از روش ریزاستخراج الکتروغشایی: بهینه سازی با طراحی آزمایش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 در شیمی تجزیه آماده سازی نمونه پیش از هرگونه اندازه گیری دستگاهی یکی از مهم ترین مرحله ها است. استخراج یکی از پرکاربردترین روش های آماده سازی نمونه است که باعث تغلیظ آنالیت و انتقال آن به محیطی با بستر ساده تر و تمیزتر می شود. در نتیجه در کار حاضر، روش ریزاستخراج الکتروغشایی همراه با تشخیص اسپکتروفتومتری فرابنفش-مریی برای تغلیظ و اندازه گیری میزان متیلن بلو در نمونه های ماهی پرورشی پیشنهاد شده است.  غشا با استفاده از آگاروز و استیک اسید تهیه شده و نتیجه ها نشان دهنده موفقیت آمیز بودن فرایند ریزاستخراج بود. از طرح مرکب مرکزی برای مدل سازی و بهینه سازی روش استخراج و اندازه گیری پیشنهادی استفاده شده است. شرایط بهینه برای مرحله تغلیظ عبارت اند از: مقدار آگاروز 5% (وزنی/حجمی)، مقدار استیک اسید 1/0 % (حجمی/حجمی)، pH  فاز دهنده و گیرنده به ترتیب 3/8 و 2، ولتاژ اعمالی 80 ولت، و زمان استخراج 25 دقیقه. در شرایط بهینه، میزان دقت برحسب واحد انحراف استاندارد نسبی برابر با 3/2% و دامنه خطی µM 560/1 - 015/0 یافت شد. حد تشخیص تیوری و عملی به ترتیب برابر با 3-10×7/4 و µM 10-3×4/15 بود. اعتبارسنجی روش با سایر روش های استخراج الکتروغشایی مقایسه شده است. روش پیشنهادی روشی سریع، حساس، نیاز به حجم کم نمونه و زمان استخراج کوتاه با دقت و صحت بالا را ارایه داد که به طور موفقیت آمیزی برای آنالیز مقدار متیلن بلو در نمونه های ماهی پرورشی کاربرد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p2605114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!