بررسی حس عمقی مفصل لگن و زانو و انواع تعادل در افراد ورزشکار و غیرورزشکار متعاقب پروتکل خستگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حس عمقی بخشی از سیستم حسی پیکری می باشد که مسیول گردآوری اطلاعات برای سیستم عصبی مرکزی به منظور آگاهی دادن از وضعیت بخش های بدن است. یکی از عوامل ایجاد اختلال در حس عمقی خستگی است. از طرفی خستگی ممکن است تحت تاثیر سابقه ورزشی قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر مقایسه آثار خستگی عضلات مرکزی بر حس عمقی لگن و زانو و میزان انواع تعادل افراد ورزشکار و غیرورزشکار بود.

روش بررسی

30 مرد (15 ورزشکار و 15 غیرورزشکار) (64/1±87/24 سال سن، 53/5±27/178 سانتی متر قد، 78/6±13/73 کیلوگرم وزن، طول اندام تحتانی 73/4±87/90 سانتی متر) به عنوان پیش آزمون، آزمون های حس عمقی لگن و زانو و تعادل (ایستا و پویا) را انجام دادند. در جلسه دوم، افراد پس از شرکت در پروتکل خستگی عضلات مرکزی، بلافاصله آزمون های حس عمقی و تعادل را در شرایط خستگی انجام دادند. به منظور مقایسه ی نتایج پیش و پس از انجام پروتکل خستگی از روش کوواریانس استفاده گردید. سطح معنی داری (05/0≤p) در نظر گرفته شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین اثر خستگی عضلات مرکزی بر حس عمقی لگن در زاویه 30 درجه (002/0=p)، حس عمقی زانو در زاویه 60 درجه (007/0=p) و تعادل پویا (001/0=p) افراد ورزشکار و غیرورزشکار وجود دارد. در میزان تعادل ایستا (072/0=p) این تفاوت معنادار نبود.

نتیجه گیری

تقویت عضلات مرکزی تنه جهت پیشگیری از آسیب های ورزشی، باید مورد توجه ویژه مربیان و ورزشکاران قرار گیرد. با توجه به ارتباط پدیده خستگی با افزایش وقوع آسیب ورزشی، می توان رخداد خستگی عضلات مرکزی به ویژه در افراد غیرورزشکار را یک زنگ خطر دانست و فعالیت بدنی حداقلی با تاکید بر تقویت عضلات مرکزی تنه را به همگان توصیه نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2605204 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!