عوامل موثر بر خودمراقبتی جوانان شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خودمراقبتی مهم ترین روش برای حفظ و نگهداری سلامت به شمار می رود. باورهای بهداشتی به طور قابل توجهی بر رفتارهای سلامتی تاثیرگذار هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و فشارگروه همسالان با رفتارهای خودمراقبتی در جوانان انجام گردید.

مواد و روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی بوده و با استفاده از روش پیمایش انجام شده است. نمونه ها از بین جوانان 3 منطقه از شهر تهران با نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون رگرسیون لجستیک در نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند.

یافته ها

در این مطالعه 384 نفر شرکت کردند. تعداد 217 نفر مرد و 167 نفر زن بودند. میانگین سن پاسخگویان 26/03 سال، میانگین خودمراقبتی 0/46 بود. نتایج بررسی عوامل موثر بر خودمراقبتی جوانان با استفاده از رگرسیون لجستیک نشان داد که خودمراقبتی با افزایش یک نمره موانع درک شده 0/95 کاهش می یابد. و با بالارفتن یک نمره در فشار اجتماعی گروه همسالان، 0/69 خودمراقبتی کمتر می شود مراقبت از خود در افراد مجرد 2/80 برابر افراد متاهل و در دانشجویان 2/75 برابر افراد شاغل بود. بین متغیر وابسته "خودمراقبتی"  با سایر متغیرها از جمله، سن، جنسیت، وضعیت تحصیلات، منافع درک شده و تهدید درک شده ارتباط معنادار نشان نداد.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد، باورهای جوانان درباره انجام رفتارهای بهداشتی در خودمراقبتی آنان تاثیر می گذارد. افراد هر چه موانع بیشتری درک کنند خودمراقبتی کمتری انجام می دهند. به نظر می رسد برای بالا رفتن خودمراقبتی جوانان با مداخلات آموزشی متناسب، بتوان خودمراقبتی آنان را ارتقاء داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
415 تا 422
لینک کوتاه:
magiran.com/p2605353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!