اعتبار سنجی نسخه فارسی ابزار شاخص ظن به سالمندآزاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سالمندآزاری یکی از اشکال جدی و خطرناک خشونت خانگی است که جوامع و متخصصان مراقبت های بهداشتی، در چند سال گذشته به آن توجه داشته اند. لذا هدف از انجام این مطالعه اعتبارسنجی نسخه فارسی  ابزار شاخص ظن به سالمندآزاری(Elder Abuse Suspicion Index) در جامعه سالمندان شهر اهواز است.

مواد و روش کار

این مطالعه مقطعی در سال 1399 بر روی 220 سالمند انجام شد. پس از ترجمه، روایی صوری و روایی محتوایی آن بررسی شد. جهت بررسی ویژگی های روان سنجی ابزار روایی همگرا، همسانی درونی ابزار، و برای تعیین میزان توافق بین دو ارزیاب کاپای کوهن بررسی شد. علاوه بر این روایی گروه های شناخته شده بر اساس متغیر جنسیت نیز بررسی گردید. برای محاسبه حساسیت، ویژگی و نقطه برش از منحنی راک استفاده شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 20 تحلیل شدند.

یافته ها

نسخه فارسی  این ابزار از روایی صوری و روایی محتوا قابل قبولی برخوردار بود. نتایج روایی همگرا و روایی همزمان میزان همبستگی بین ابزار EASI با پرسشنامه سوءرفتار نسبت به سالمند در خانواده 0/74 در سطح معناداری کمتر از 0/05 به دست آمد. روایی گروه های شناخته شده بر اساس متغیر جنسیت معنادار بود. میزان ضریب کاپای کلی بین دو ارزیاب 87/0 تعیین شد. همچنین مقدار ضریب آلفای کرونباخ برای ابزار 0/71 برآورد گردید. حساسیت و ویژگی بر اساس منحنی راک در نقطه برش 1 به ترتیب برابر با 62% و 96% و سطح زیر منحنی راک نیز 0/80 تعیین شد.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاضر نشان دهنده مطلوب بودن روایی و پایایی نسخه فارسی ابزار EASI می باشد. این ابزار در سطح مراقبت های اولیه برای بررسی سالمندآزاری در سالمندان ایرانی می تواند قابل استفاده و مفید واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
465 تا 477
لینک کوتاه:
magiran.com/p2605358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!