شواهدی برای فرایند آمیختگی/اختلاط ماگمایی در توده های آذرین درونی قروه (کردستان): با تاکید بر شاخص های بافتی و زمین شیمیایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

توده های آذرین درونی بررسی شده در شمال پهنه سنندج- سیرجان و در استان کردستان برونزد دارند. در این مجموعه، توده‏ های گرانیتی، گرانودیوریت و مونزونیت میزبان‏ هستند و انکلاوهای درون آنها نیز ترکیب دیوریتی و گابرویی نشان می دهند. انکلاوها به شکل های گردشده و بیضوی در سنگ‏ های میزبان پراکنده هستند. انکلاوها عموما مرز ناگهانی با سنگ میزبان دارند و از مجموعه کانی‏ های آذرین ساخته شده‏ اند. حضور انکلاوهای ریزدانه مافیک همراه با شواهدی از وجود بافت‏ های ناتعادلی مانند فلدسپار با بافت‏ های پویی‏ کیلیتیک، حضور انبوهه‏ های مافیک و آپاتیت‏ های سوزنی، بلورهای پلاژیوکلاز کوچک جدا در پلاژیوکلازهای بزرگ یا حضور دو نسل پلاژیوکلاز، حالت منطقه‏ بندی و حاشیه انحلالی در پلاژیوکلاز، همگی آمیختگی ماگمایی را تایید می‏ کنند. بررسی های صحرایی، سنگ‏ شناسی و زمین شیمیایی نشان می‏ دهند ماگمای سازنده این مجموعه از نوع I، متاآلومین و در سری کالک‏ آلکالن است. با توجه به غنی‏ شدگی انکلاوها از Cr، Ni، Co وHREE، خاستگاه انکلاوها گلبول‏ هایی از ماگماهای مافیک است. همچنین، محتوای نسبتا بالای Mg# در انکلاوها (62/0-52/0) نسبت به سنگ میزبان (48/0-34/0Mg#=)، خاستگاه ماگماهای گوشته‏ ایی را محتمل‏ تر می‏ کند. افزون بر ویژگی‏ های زمین شیمیایی یادشده، انکلاوها نسبت به سنگ‏ های میزبان‏ از LREE و LILE تهی شده و از تیتانیم غنی شده هستند، ازاین رو، گمان می رود انکلاوها از دو ماگمای مختلف خاستگاه گرفته اند و تنها به علت رخداد فرایند آمیختگی /اختلاط ماگمایی در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2606468 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!