بررسی فراوانی استوماتیت اورمیک در بیماران دیالیزی بیمارستان امام علی شهر کرج و عوامل موثر بر آن در سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

 یکی از مشکلات مبتلایان به نارسایی کلیوی به ویژه بیمارانی که در مراحل نهایی این بیماری هستند استوماتیت اورمیک می باشد که می تواند ناشی از همودیالیز، روند بیماری یا هر دو باشد. با توجه به اینکه دیالیز به عنوان یک اختلال متابولیک اثرات متعددی در افراد از جمله عوارض دهانی و ضایعات مخاطی دارد، اطلاع از شیوع استوماتیت اورمیک در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و تحت دیالیز برای برنامه ریزی جهت انجام مداخلات ضروری می باشد، از طرفی مطالعه مشابهی در این زمینه در سطح شهر کرج و حتی کشور ایران انجام نشده است،لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع استوماتیت اورمیک در بیماران دیالیزی بیمارستان امام علی شهر کرج و عوامل مرتبط با آن در سال 1400 صورت گرفت.

مواد و روش ها: 

این مطالعه به صورت مقطعی تحلیلی در سال 1400 در بیمارستان امام علی(ع) شهر کرج صورت گرفت. پس از هماهنگی های لازم و اخذ مجوزهای مربوطه، 384نفر بیماران دیالیزی که در بیمارستان امام علی (ع)شهر کرج دارای پرونده بودند، وارد مطالعه شدند، انتخاب افراد به صورت تصادفی ساده و بر اساس لیست بیماران بود.بیماران از نظر ابتلا به استوماتیت اورمیک مورد معاینه قرار گرفتند. همچنین از طول مدت زمان دیالیز،سابقه خانوادگی ابتلا به نارسایی کلیوی، ابتلا به دیابت،مدت زمان ابتلا به دیابت و سطح هموگلوبین A1c مورد سوال قرار گرفته و اطلاعات مربوطه ثبت شد.

یافته ها

 بر اساس نتایج این مطالعه شیوع استوماتیت اورمیک در بیماران 38/3 درصد بود.این مشکل در مردان بیشتر از زنان بود (61/84 درصد در مقایسه با 59/13 درصد).همچنین میانگین سن  بیماران مرد مبتلا به این بیماری در مقایسه با زنان بیشتر بود [ (12/5) ± 67/45  سال در مقایسه با( 4/95) ± 48/5 سال] و مدت زمان بیشتری را دیالیز شده بودند [0/5 ± 5/64 سال در مقایسه با 0/7 ± 1/5]  همچنین سابقه خانوادگی دیالیز در مردان بیشتر بود(8/81 درصد در مقایسه با 0).شیوع دیابت در بیماران مرد در مقایسه با بیماران زن بیشتر بود(100 درصد در مقایسه با 50 درصد) مدت ابتلا به دیابت هم در مردان در مقایسه با زنان بیشتر بود[0/5 ±  2/64 سال] در مقایسه با[ 0 ± 1سال] واز طرفی کنترل دیابت در زنان در مقایسه با مردان بهتر بود به گونه ای که 50 درصد از مبتلایان زن سطح هموگلوبین 5/9A1c  تا8  داشتند در حالیکه سطح هموگلوبین A1c در همه بیماران مرد بالاتر از 8 بود.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد ابتلا به نارسایی کلیوی به ویژه در مراحل نهایی بیماری که بیماران نیاز به دیالیز پیدا می کنند می تواند منجر به افزایش خطر بروز استوماتیت اورمیک گردد که خطر این بیماری با مواردی مانند ابتلا به دیابت و عدم کنترل آن افزایش می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p2607233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!