متدولوژی ترکیبی در پژوهش های «میان رشته ای طب و دین» به همراه تجربه موردی سلامت دهان و دندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در جهان اسلام، با این پیش فرض که میان دین اسلام و علم، ارتباط وجود دارد و هرکدام می توانند به همدیگر کمک کنند، مطالعات میان رشته ای علم و دین رو به رشد است. امروزه تحقیقات زیادی در این زمینه (و من جمله مطالعات طب و دین) صورت می گیرد. اما به دلیل جوان بودن این گونه تحقیقات، مساله ای مهم، عدم ارایه متد صحیح در این مطالعات است. درواقع، باتوجه به اینکه روش تحقیق در علم، متفاوت از روش تحقیق در دین است، سوال اینجاست که آیا این دو عرصه، می توانند باهمدیگر تحقیقات مشترک میان رشته ای داشته باشند؟ و اگر امکان این دسته از مطالعات وجود دارد، این مطالعات چگونه است؟
مقاله پیش رو، تلاش می کند با ممکن دانستن چنین مطالعاتی، روشی با نام «روش ترکیبی مطالعات میان رشته ای طب و دین» ارایه دهد که در قسمت مطالعات دینی از روش اسنادی، روش میدانی و روش پیمایشی استفاده می شود و این روش ها با روش های مختلف تجربی مانند معاینات، میکروب شناسی، باکتری شناسی و... ترکیب می‎شود. البته ممکن است، بسته به مورد، در مواردی برخی از این روش ها کاربرد نداشته باشد و در مواردی برخی از روش ها دو یا چند مرتبه استفاده شود.
دراین زمینه، در گفتار اول، مبانی نظری تحقیق را مورد بحث قرار می دهیم که در آن امکان و وقوع «علم دینی» را بحث می کنیم. پس از آن اصطلاح « علم طب اسلامی» را بررسی کرده و بیان می کنیم چنین اصطلاحی از دیدگاه نگارندگان وجود خارجی ندارد. سپس به جایگاه آموزه های بهداشتی اسلامی می پردازیم و برخی از آموزه های بهداشتی اسلامی را برمی شمریم. در گفتار دوم متودولوژی مطالعات میان رشته ای طب و دین را بیان کرده، روش های کاربردی در پژوهش های دینی و نیز پژوهش‎های پزشکی را برشمرده و به چگونگی ترکیب آن می پردازیم.
در پایان، تجربه ای موردی در مطالعه ی میان رشته ای طب و دین را که خود پژوهشگران داشته اند، طرح کرده و چگونگی ترکیب آن را بیان می کنید.
این پژوهش کاربردی، با روش اسنادی و با مراجعه به کتابخانه، سایت های معتبر و نرم‎افزارهای مرتبط انجام می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
192 تا 203
لینک کوتاه:
magiran.com/p2607240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!