بررسی حساسیت و ویژگی سونوگرافی در تشخیص وزیکویورترال ریفلاکس(VUR) در مقایسه با VCUG

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عفونت دستگاه ادراری در3 -1 %دختران و 1% پسران رخ می دهد. پیک سن آلودگی در دختران در طی شیرخوارگی و سن آموزش توالت است.1, 2 عفونت دستگاه ادراری در پسران ختنه نشده به ویژه در سال اول زندگی شایع تر می باشد3. یکی از اصلی ترین عوارض عفونت دستگاه ادراری ریفلاکس مثانه به حالب می باشد که تشخیص آن بوسیله VCUG مسجل می گردد و ممکن است به اسکارهای کلیوی منجر شود که این اسکارها تا حدود زیادی با سونوگرافی کلیه قابل رویت هستند4-7. با توجه به ارزان و در دسترس بودن سونوگرافی نسبت به دیگر روش های بررسی ریفلاکس ادراری, هدف مطالعه بررسی حساسیت و ویژگی سونوگرافی نسبت به دیگر روش ها است تا بتوان ارزیابی دقیق تر و مقرون به صرفه تری برای بیماران انجام داد.

مواد و روش ها

 80 مورد از کودکانی که بدلیل عفونت ادراری در فاصله فروردین 1390 تا آذر 1391 در مرکز آموزشی-درمانی قدس درشهر قزوین بستری بوده و تحت درمان با آنتی بیوتیک وریدی قرار گرفته بودند، برای بررسی مقایسه ای سونوگرافی و VCUG در مطالعه ی ما وارد شدند. سپس اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار SPSS16  مورد آنالیز قرار گرفتند.

یافته ها

 در 14مورد از 40 کودکی که وجود ریفلاکس وزیکویورترال در آنها ثابت شده بود، در سونوگرافی انجام شده هیدرونفروز دیده شد. از سوی دیگر در 40 کودکی که نتیجه  VCUG در آن ها وجود ریفلاکس را رد کرده بود در سونوگرافی هیچ مدرکی دال بر هیدرونفروز دیده نشد. طی این مطالعه حساسیت سونوگرافی کلیه ها و مثانه در تشخیص ریفلاکس وزیکویورترال در کودکان مبتلا به عفونت ادراری 35% و اختصاصیت آن 100% بود.

نتیجه گیری

 نتایج ما حاکی از آن است که اگرچه سونوگرافی حساسیت بالایی در تشخیص ریفلاکس مثانه به حالب ندارد اما اختصاصیت بالایی در رد وجود آن دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
216 تا 221
لینک کوتاه:
magiran.com/p2607242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!