دانش و نگرش جنسی دختران نوجوان در آستانه ازدواج و ارتباط آن ها با متغیرهای دموگرافیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

با توجه به اهمیت دانش و نگرش جنسی در زندگی زناشویی، مطالعه ای باهدف تعیین میزان دانش و نگرش جنسی و ارتباط آن ها با عوامل دموگرافیک دختران نوجوان در آستانه ازدواج انجام شد.

مواد و روش کار

در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 130 دختر نوجوان به روش تصادفی از بین مراجعه کنندگان به مرکز سلامت خانواده شهرستان همدان از آبان تا اسفند سال 1399 انتخاب شدند و پرسشنامه های دموگرافیک و دانش و نگرش جنسی (SKAS) را تکمیل نمودند. برای تحلیل روابط بین متغیرها از آزمون های آماری تحلیل واریانس یک طرفه، تی مستقل، و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تمام آزمون ها با استفاده از نرم افزار SPSS 23 انجام و در تمامی تحلیل ها سطح اطمینان 95/0 در نظر گرفته شد.

یافته ها

اصلی ترین منبع اطلاعات جنسی در 2/53درصد افراد، اینترنت بود. میانگین نمره دانش و نگرش جنسی افراد به ترتیب 62/34 و 56/23 بود. نمره دانش جنسی در 5/21درصد و نگرش جنسی در 81درصد دختران، کمتر از متوسط (30) بود. بین دانش و نگرش جنسی دختران همبستگی وجود نداشت، ولی بین سن دختران با نمره دانش (022/0=P) ونیز نگرش جنسی آن ها (001/0˂P) ارتباط خطی مستقیم و معنی دار وجود داشت. بین دسترسی به اینترنت با میانگین نمره دانش جنسی (001/0˂P) ونیز با نگرش جنسی (003/0=P) ارتباط آماری معنی دار وجود داشت. بین میانگین نمره نگرش جنسی با سطح تحصیلات دختران (004/0=P) ونیز با سطح تحصیلات همسرانشان (028/0=P) ارتباط آماری معنی دار وجود داشت. بین دانش و نگرش جنسی دختران با محل سکونت در شهر و روستا و تعداد خواهر و برادر آن ها و همسرانشان ارتباطی وجود نداشت.

بحث و نتیجه گیری

نمره دانش جنسی بیش از دوسوم دختران بیشتر از متوسط و نمره نگرش جنسی بیش از دوسوم دختران کمتر از متوسط بود. بین دانش و نگرش جنسی با سن، و نگرش جنسی با سطح تحصیلات دختران و همسرانشان ارتباط وجود داشت.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
321 تا 333
لینک کوتاه:
magiran.com/p2608309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!