اثر محلول پاشی اسیدهیومیک، اسیدآمینه و عصاره گیاهان دارویی گلدر، کلپوره و درمنه بر عملکرد و اجزای عملکرد گوجه فرنگی (.Solanum lycopersicum L)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

محلول پاشی برگی ترکیبات آلی و کودهای زیستی روشی مناسب برای تغذیه بهینه گیاهان بوده و یکی از راهکارهای بهبود سریع عملکرد و کیفیت محصولات مختلف محسوب می شود. به همین دلیل، این پژوهش با هدف بررسی اثر محلول پاشی اسیدهیومیک، اسیدآمینه و عصاره گیاهان دارویی گلدر، درمنه و کلپوره بر عملکرد گوجه فرنگی رقم "سانسید 6189" تحت شرایط مزرعه ای انجام گرفت. این پژوهش به صورت طرح بلوک های کامل تصادفی با 15 تیمار شامل: اسیدهیومیک 2، 4 و 6 گرم در لیتر، اسیدآمینه 2، 4 و 6 گرم در لیتر، غلظت 2 و 4 گرم در لیتر عصاره گیاهان دارویی گلدر، کلپوره و درمنه، ترکیب 2 گرم در لیتر عصاره 3 گیاه دارویی و ترکیب 4 گرم اسیدهیومیک + اسیدآمینه و تیمار شاهد در کهنوج استان کرمان اجرا شد. حداکثر وزن تر و خشک بوته در تیمار شاهد (1150 و 200 گرم) مشاهده شد. همچنین بیشترین تعداد میوه به ازای بوته (3/30 عدد) و عملکرد (51/2 کیلوگرم به ازای هر بوته و 3/50 تن در هکتار) مربوط به تیمار اسیدهیومیک + اسیدآمینه بود. کمترین میزان آنتوسیانین میوه (212/3 میکرومول بر گرم) نیز مربوط به تیمار ترکیبی اسیدهیومیک + اسیدآمینه بود. بیش ترین میزان سفتی بافت میوه مربوط به کاربرد ترکیبی عصاره گیاهان دارویی (گلدر + کلپوره + درمنه) بود. با توجه به نتایج به دست آمده تیمار ترکیبی اسیدهیومیک + اسیدآمینه و همچنین تیمار ترکیبی عصاره گیاهان دارویی گلدر، کلپوره و درمنه سبب حصول بیش ترین میزان عملکرد، اجزای عملکرد و کیفیت میوه در زمان برداشت شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p2609187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!