واکاوی ویژگی های صحن آفتاب گیر مطلوب بر مبنای دمای عملکردی و شبیه سازی انرژی در روستاهای کوهستانی (موردپژوهی: روستاهای شمیرانات تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

کوچه پس کوچه های روستا راوی مردمانی است که روزگار نه چندان دور خالق معماری بودند که امروز بستر مطالعاتی پژوهشگران بسیاری برای آبادی ایران است. آنچه باعث این توجه می شود، دستاوردی است که حاصل سال ها تجربه زیستی است. این پژوهش به یکی از اساسی ترین مولفه های اقلیمی یعنی توجه به انرژی خورشیدی در کالبد خانه های روستایی مناطق سرد و کوهستانی می پردازد. توجه به صحن آفتاب گیر در خانه های روستایی اگرچه معطوف به گذشته است؛ اما توجه به انرژی خورشیدی محدود به زمان نیست و برای حفظ خویشاوندی بین ساختارها و بهینه سازی مصرف انرژی، تامل در الگوهای بومی برای روستا حیاتی و ارزشمند است. هدف اصلی این پژوهش شناخت صحن آفتاب گیر و ویژگی های موثر در عملکرد آن است. پرسش اساسی این پژوهش این است که صحن آفتاب گیر مطلوب در روستاهای سرد و کوهستانی چه ویژگی هایی دارد و وابسته به چه عواملی است؟ و ساخت وسازهای جدید چه نقشی بر کیفیت آن دارد؟ این پژوهش از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی است و از نظر ماهیت، یک پژوهش کیفی - کمی است. گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و بخش قابل توجه آن به صورت میدانی بوده است. ضمن مشاهدات و گفتگو با اهالی، نمونه ای از خانه های بومی منتخب از جامعه آماری، توسط نرم افزار دیزاین بیلدر در راستای پاسخ به مسیله شبیه سازی شده است. طبق نتایج حاصل از پژوهش، کیفیت صحن آفتاب گیر و میزان تاثیر آن در ایجاد خرد اقلیم مطلوب وابسته به عوامل متعددی است. ساخت وسازهای جدید بدون توجه به لفاف خورشیدی، سایه ناخواسته زمستانی ایجاد می کنند که باید ملزم به رعایت ضوابطی باشند. ایده استفاده از صحن آفتاب گیر مناسب اقلیم های سرد است که نیاز به تشدید جریان انرژی به داخل ساختمان وجود دارد؛ ازاین رو استفاده کردن از صحن آفتاب گیر، یک فضای کنترل نشده را ایجاد خواهد کرد که هم در تامین انرژی شرکت نموده و هم با کاهش اختلاف دما، هدررفت حرارتی را کاهش خواهد داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2609263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!