نحوه ارائه خدمات ارتقای سلامت جنسی و مراقبت های بالینی به زنان با ناتوانی جسمی حرکتی: یک مرور دامنه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زنان با ناتوانی جسمی حرکتی در دریافت خدمات ارتقای سلامت جنسی با نیازهای برآورده نشده زیادی مواجه هستند . ناتوانی جسمی حرکتی این زنان ممکن است در بروندادهای مراقبتی از آنها تاثیر بگذارد. این مطالعه با هدف شناسایی نحوه ارایه خدمات ارتقای سلامت جنسی و مراقبت های بالینی به زنان با ناتوانی جسمی حرکتی انجام شد.

مواد و روش کار

این مرور دامنه ای  با رویکرد 5 مرحله ای  Arksey و O’Malley طراحی و اجرا گردید. 11 پایگاه داده PubMed, Scopus, Web of science, Science Direct, G-I-N, NICE, AHRQ, WHO, UNFPA  Sid, Magiran, برای بررسی مقالات و راهنماهای بالینی انگلیسی و فارسی مطابق با معیارهای ورود مطالعه از سال 2006 تا 2022 جستجو شدند.

یافته ها

از 23 مقاله و راهنمای بالینی، 5 راهنمای بالینی مرتبط با ارایه خدمات سلامت جنسی به زنان با ناتوانی شناسایی و بررسی شدند. با رویکرد یکپارچه سازی خدمات سلامت جنسی و با استفاده از  سنتزنقلی به روش پوپای و همکاران ، 4 مضمون اصلی برای ارایه خدمات ، شناسایی و طبقه بندی شدند: 1) خدمات تنظیم خانواده با توجه به شدت ناتوانی و پیشگیری از بارداری ناخواسته 2) تشخیص و درمان عفونتهای تناسلی و بیماریهای منتقله از راه جنسی و ایدز 3) پیشگیری و تشخیص به موقع خشونت مبتنی بر جنسیت 4) مشاوره در زمینه مشکلات جنسی

نتیجه گیری

در راهنماهای بالینی منتخب مطالعه، خدمات سلامت جنسی به زنان با ناتوانی متناسب با نیازهای آنها در قالب بسته های خدمتی مشاوره ای و پیشگیری و درمانی ارایه شد. اما نحوه ارایه خدمات با کیفیت مورد توجه قرار نگرفته بود. لذا، به دلیل اهمیت شیوه برخورد بالینی در مشاوره های جنسی زنان با ناتوانی جسمی حرکتی ، نیاز به یکپارچه سازی  راهنماهای بالینی موجود در دنیا در زمینه ارایه خدمات سلامت جنسی به آنها، توسعه مدل های مشاوره ای ارتقای سلامت جنسی  و ارزیابی اثربخشی آن ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
509 تا 521
لینک کوتاه:
magiran.com/p2609984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!