بررسی میزان تکامل عصبی کودکان سه تا پنج ساله بسیار کم وزن بدو تولد در متولدین سال 1397 در شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با پیشرفت در مراقبت های پزشکی در حیطه نوزادان و زنان و زایمان، میزان مرگ کودکان بسیار کم وزن بدو تولد، کاهش یافته اما تاخیر تکامل عصبی، به ویژه در نوزادان بسیار نارس، افزایش یافته است. این مطالعه به هدف تعیین میزان تکامل عصبی این کودکان انجام شد.

مواد و روش کار

نوع مطالعه مقطعی بوده و نمونه گیری بصورت غیرتصادفی آسان انجام شد. در این مطالعه، وضعیت تکامل کودکان 3 تا 5 سال که با وزن کمتر از 1500 گرم یا مدت بارداری مادر کمتر از 32 هفته، در سال 1397 در بیمارستان های شهر تهران  به دنیا آمده و تا زمان مطالعه، زنده بودند، توسط «پرسشنامه سنین و مراحل» در 5 حیطه تکاملی بررسی شد. داده ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیار قرار گرفت و با والدین کودکان تماس تلفنی گرفته شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS-22 مورد تحلیل قرار گرفته و روش های آماری شامل آزمون های توصیفی و تحلیلی مانند کای اسکویر و t-test بودند.  

یافته ها

از تعداد کل متولدین، 220 کودک شرایط ورود به مطالعه را داشتند. 5/7 در صد کودکان دارای حداقل یک اختلال تکاملی بودند. 4/2 درصد  از کودکان در حیطه برقراری ارتباط، 2/4 درصد در حیطه حرکات درشت، 2/4 درصد در حیطه حرکات ظریف، 2/8 درصد در حیطه حل مسیله و 2/8 درصد در حیطه شخصی-اجتماعی دارای تاخیر تکامل عصبی بودند. ارتباط آماری معنی داری بین متغیرهای جنسیت، وزن زمان تولد، طول مدت بارداری و سطح تحصیلات پدر و مادر با اختلالات تکاملی کودکان بدست نیامد. وضعیت بازتوانی کودکان با تاخیر تکاملی، ارتباط آماری معنی داری داشت.

نتیجه گیری

با توجه به این نکته که کودکان بسیار کم وزن بدو تولد در معرض خطر بالای اختلالات تکامل عصبی هستند، توصیه می شود که این گروه از کودکان حتما در سنین مختلف، تحت ارزیابی های جسمانی، عصبی و تکاملی قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
523 تا 533
لینک کوتاه:
magiran.com/p2609985 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!