عوامل مرتبط با باور و عملکرد مادران در پیشگیری از آسیب های ناشی از حوادث کودکان زیر 5 سال: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آسیب های ناشی از حوادث  یکی از مشکلات دوران کودکی، در سراسر جهان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با باور و عملکرد مادران در پیشگیری از آسیب های ناشی از حوادث در کودکان زیر پنج سال با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی انجام شده است.

مواد و روش کار

این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 201 نفر از مادران دارای فرزند زیر 5 سال که به صورت تصادفی از مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک در سال 1401-1400 انتخاب شدند اجرا شد. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه چهار قسمتی متشکل از اطلاعات دموگرافیک، سوالات آگاهی، سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و پرسشنامه سوابق آسیب قبلی صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تی تست، آنوا، کای اسکویر ، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی انجام شد.

یافته ها

میانگین سنی مادران مورد مطالعه 33/84 سال و میانگین سنی کودکان آنها48/23 ماه بود. در این مطالعه آگاهی مادران 40/06 (از 100 نمره) بود. همچنین سازه منافع درک شده و موانع درک شده به ترتیب بیشترین و کمترین نمره را داشتند. ارتباط معنی داری میان تحصیلات با نمره حساسیت درک شده و شدت درک شده وجود داشت. سن کودک، حساسیت و منافع درک شده مجموعا 38% رفتار پیشگیرانه مادران را پیش بینی می کردند.

نتیجه گیری

رفتار بهداشتی مادران در پیشگیری از آسیب های دوران کودکی به طور قابل توجهی تحت تاثیر میزان درک مادر از آسیب پذیری کودک و  فواید حاصل از اقدام به موقع و موثر برای کاهش خطرات احتمالی می باشد. پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی با تاکید بر ایجاد حساسیت درک شده و ارتقای منافع درک شده انجام پذیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
535 تا 546
لینک کوتاه:
magiran.com/p2609986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!