طراحی در بافت روستاهای تاریخی با رویکرد معماری میان افزا (مورد: طراحی اقامتگاه بوم گردی و گردشگری سپورغان شهرستان ارومیه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

معماری میان افزا به عنوان رویکردی عملی در جهت ایجاد ساختارها و سازمان های جدید برای تامین فضاهای قابل استفاده در بافت های تاریخی همواره مطرح بوده است که برخاسته از گرایش های توسعه شهری می باشد و می تواند به عنوان رویکرد طراحی در بافت های تاریخی روستاها نیز مورداستفاده قرار گیرد. این پژوهش برای یافتن پاسخ به این سوال که"با توجه به رویکرد معماری میان افزا چگونه می توان در بافت تاریخی و سنتی روستاهای تاریخی مداخله کرد؟" انجام شده و با این فرض که به کارگیری مدل می تواند باعث تاثیر عوامل چندوجهی موثر در طراحی در بافت روستایی گردد وعدم کاربست آن غفلت از برخی مولفه های موثر در این طراحی را در بر خواهد داشت. این امر ضرورت تدوین دستور کار برنامه ریزی طراحی در بافت روستاهای تاریخی برای  بهره گیری از زیرساخت ها و ظرفیت های موجود لازم می نماید. بدین ترتیب هدف پژوهش حاضر دست یابی و تدوین مدل دستور کار برنامه ریزی طراحی بر اساس اصول معماری میان افزا در بافت روستاهای تاریخی و کاربست آن در نمونه موردی است. روش تحقیق این پژوهش از نوع کیفی-کمی است. در این میان مولفه ها و الگوهای زمینه گرایی، شاخصه های فیزیکی و چندوجهی توسعه میان افزا و همچنین رویکردهای طراحی بناهای میان افزا در حوزه معماری در جهت نیل به این هدف موردبررسی و تحلیل قرار گرفت و مدل مستخرج از مبانی نظری به جهت آزمون برای طراحی اقامتگاه بوم گردی و گردشگری در روستای سپورغان شهرستان ارومیه به کار گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد به کارگیری این مدل طراحی می تواند باعث تاثیر عوامل چندوجهی موثر، ازجمله الگوهای کالبدی-معماری و الگوهای محیطی-عملکردی در طراحی در بافت روستایی شده که علاوه بر حفظ ارزش های میراث معماری زمینه با طبیعت آن نیز هماهنگ گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!