اثر کاهش‎ دهنده گلوکز خون و ایمنی آکروپل، یک مخلوط عصاره‎ های گیاهی طب ایرانی در درمان بیماران دیابتی نوع 2: کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور و کنترل شده با دارونما

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گیاهان دارویی زیادی به تنهایی یا به صورت ترکیبی در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت در ایران بکار می روند. مطالعات علمی و بالینی روی این گیاهان دارویی برای تایید اثربخشی و ایمنی آنها ضروری است.

هدف

بررسی اثربخشی و ایمنی ترکیبی از عصاره های گیاهان دارویی به نام آکروپل مورد استفاده در طب ایرانی در درمان بیماران دیابتی نوع 2.

روش بررسی

تعداد 86 بیمار آقا و خانم 40 تا 60 ساله پذیرش شده در کلینیک دیابت بیمارستان بقیه الله در شهر تهران، ایران در دو گروه هر کدام 43 نفر کارآزمایی را به پایان رساندند. گروه آکروپل روزانه 2 کپسول (حاوی 500 میلی گرم مخلوط عصاره گیاهان شامل: کاسنی، زردچوبه، گزنه، شنبلیله و قره قاط) و گروه دارونما روزانه 2 کپسول (حاوی 500 میلی گرم پودر نان سوخاری) عالوه بر داروهای معمول ضد دیابت به مدت 3 ماه دریافت نمودند. نمونه های خونی 12 ساعت ناشتا در شروع و پایان مطالعه جهت تعیین سطوح گلوکز ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله به عنوان معیارهای اصلی و چربی های خون، آنزیم های کبدی و آزمایش های عملکرد کلیه به عنوان معیارهای ثانویه جمع آوری گردید.

نتایج

سطوح خونی گلوکز ناشتا، هموگلوبین گلیکوزیله، کلسترول تام و LDL-C در گروه آکروپل در مقایسه با دارونما و شروع مطالعه به طور معنی داری کاهش یافتند. هیچ گونه عوارض جانبی کبدی، کلیوی، گوارشی و سایر عوارض در طی مطالعه مشاهده نگردید. یافته ها حاکی از آن است که AKROPOL در کاهش سطح گلوکز، کلسترول تام و LDL-C خون در بیماران دیابتی نوع 2 بدون ایجاد عوارض جانبی موثر است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2612436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!