بررسی تاثیر آنتی ژن توموری MAGE-A3 برفعالیت اونکولایتیکی ویروس رئو در رده های سلول توموری کولورکتال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سرطان کولورکتال سومین دلیل بدخیمی شایع و چهارمین دلیل مرگ ومیر ناشی از سرطان در سراسر جهان است .اگرچه بسیاری از درمان ها از جمله جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی برای آن استفاده می شود، ولی با توجه به موثر نبودن آنها تحقیق ها روی سایر روش ها درحال انجام است. استفاده از آنتی ژن های توموری علیه تومور یکی از انواع روش های درمانی است که در همراهی با سایر روش های درمانی می تواند سبب تحریک بهتر سیستم ایمنی علیه تومور شود. استفاده از ویروس های انکولایتیک با ویژگی طبیعی در از بین بردن سلول های سرطانی زمینه گسترده ای را برای مطالعه های بیشتر فراهم کرده است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آنتی ژن توموری MAGE-A3 بر فعالیت اونکولایتیکی ویروس ریو در رده های سلول توموری کولورکتال است.

روش کار

در این مطالعه تجربی از سلول L929 که جزو رده سلولی فیبروبلاست است به عنوان سلول میزبان برای تکثیر ریوویروس استفاده شد. تیتر ریو ویروس با روش CCID50 تعیین و تیتر مناسب برای مطالعه انتخاب شد. پلاسمید بیان کننده MAGEA3 به سلول های سرطان کولورکتال با منشا موشی (CT26) و انسانی (Caco2) ترانسفکت شده و با ویروس ریو (1 = MOI و 01/0 = MOI) آلوده شدند. 24 ساعت بعد از تلقیح ریوویروس و مشاهده CPE سلول ها برای بررسی آپوپتوز جمع شدند و با روش فلوسایتومتری سنجیده شدند.

یافته ها

میزان آپوپتوز در سلول CT26 در حضور وکتور بیان کننده MAGE-A3 و آلوده شده با ویروس ریو (در 1 = MOI 3/8 ± 38/5درصد و  0/02 > p-value / در 0/01 = MOI 2/1 ± 30 درصد و 0/005 > p-value) نسبت به نبود وکتور بیان کننده MAGE-A3، (در 1 = MOI 0/9 ± 22/4درصد و 0/01 = MOI 0/3 ± 15/8درصد) بیشتر بود. از طرفی میزان آپوپتوز در سلول Caco2 در حضور وکتور بیان کننده MAGE و آلوده شده با ویروس ریو (در 1 = MOI 1/8 ± 22/5درصد و/ p-value = NS  در 0/01 = MOI 2 ± 11 درصد و p-value = NS) نسبت به نبود وکتور بیان کننده MAGE-A3، (در 1 = MOI 2/7 ± 45/5 درصد و 0/01 = MOI 0/9 ± 11/5درصد) کمتر بود. می توان چنین بیان کرد که با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه تاثیر سیتولیز توسط  ویروس ریو در رده سلولیCaco2 بیشتر از سلول CT26 است و همچنین میزان کشندگی سلول در حضور وکتور بیان کننده MAGE-A3 در سلول CT26 تقریبا دو برابر حالتی است که این وکتور در سلول Caco2 وجود دارد.

نتیجه گیری

با توجه به میزان کشندگی بالاتر ویروس در سلول های Caco2 و وضعیت ژن های P53 و Ras در این سلول به نظر می رسد که P53 موتانت ولی Ras فعال است، ویروس فعالیت بیشتری داشته و حضور  MAGE-A3با کاهش فعالیت Ras، از فعالیت ویروس می کاهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2612687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!