بررسی یافته های آنالیز ادرار کودکان تب دار و بعد از قطع تب مراجعه کننده به بیمارستان لقمان سال 97-96

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

تب یک علامت شایع در کودکان است که می تواند سبب تغییر گذرا در آنالیز ادرار کودکان و سردرگمی پزشکان در تشخیص عفونت ادراری وتجویز نابجای آنتی بیوتیک شود. با وجود اهمیت این موضوع، هنوز مطالعه دقیقی برای بررسی شیوع این تغییر گذرا در کودکان تب دار انجام نشده است. بنابراین ما در این پژوهش، یافته های آنالیز ادرار در کودکان تب دار بدون علایم ادراری که در سال 97-96 به بیمارستان لقمان حکیم مراجعه کردند را بر اساس معیار های ورود و خروج بررسی کرده و شیوع تغییر آنالیز ادرار این کودکان و میزان بر طرف شدن آن را بعد از قطع تب تعیین کردیم.

روش کار

مطالعه از نوع توصیفی است. آنالیز ادرار400 کودک سه ماهه تا 14 ساله که با شکایت تب در سال 97-96 به بیمارستان لقمان حکیم مراجعه کردند بررسی شده و تغییر آنالیز ادرار این کودکان و میزان برطرف شدن آن بعد از قطع تب تعیین شد. برای همه بیماران کشت ادرار هم در محیط آگارخونی انجام شد که در صورت مثبت شدن کشت ادرار، بیمار از مطالعه و آنالیز حذف شده و سایر اقدام های تشخیصی و درمانی بر طبق سایر شکایت های بیمار انجام شده و بیمار بر حسب شرایط، بستری یا ترخیص شد. در صورت یافتن تغییراتی در آنالیز ادرار، علاوه بر پیگیری کشت ادرار برای رد کردن عفونت ادراری آزمایش دوم و سوم آنالیز ادرار بیمار 24 و 48 ساعت بعد از قطع کامل تب دوباره به روش اول انجام شد و نتایج هردو آزمایش در پرسشنامه ثبت و با نرم افزار spss24 تجزیه و تحلیل انجام شده و با هم مقایسه شده است. در صورت تداوم ابنرمالیتی در آزمایش ادرار بعد از قطع تب، بیمار برای انجام سایر اقدام های تشخیصی لازم به نفرولوژیست کودکان ارجاع داده شده است.

یافته ها

در این مطالعه 400 کودک تب دار، (41 درصد) دختر و (59 درصد) پسردر سنین 36/9± 46/5، (13/3درصد) آنالیز ادرار غیرطبیعی داشتند که 24 ساعت بعد از قطع تب 12/3 درصد بیماران و (1 درصد) بعد از 48 ساعت از قطع تب آنالیز ادرار آنها نرمال شد. بیماران در61 درصد موارد تب به تنهایی داشتند. شایع ترین یافته غیرطبیعی در آنالیز ادرار این کودکان پیوری استریل (9/3 درصد) و هماچوری میکروسکوپیک (8/8درصد) بود.

نتیجه گیری

به نظر می رسد تب به عنوان یکی از علل تغییر آنالیز ادرار از جمله پیوری و یا هماچوری میکروسکوپیک بوده که بعد از 48 ساعت از قطع تب برطرف می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
106 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p2612690 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!