بررسی تنوع ریختی جمعیت های طبیعی سیچلایدماهیان ایرانی Iranocichla spp. در حوضه هرمزگان با استفاده از تکنیک ریخت سنجی هندسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مطالعه تنوع ریختی بین آرایه ای و بین جنسیتی سیچلایدماهیان ایرانی Iranocichla spp.  و امکان تمایز آنها در منابع آبی استان هرمزگان براساس تکنیک ریخت سنجی هندسی مطالعه شد. تعداد 286 قطعه ماهی سیچلایدماهی ایرانی از چهار منبع آبی مجزا شامل رودخانه های مهران، رسول و شور و منطقه خورگور صید و برای مطالعه به آزمایشگاه منتقل شد. شکل هندسی ماهیان با استفاده از تعداد 17 لندمارک تعریف و رقومی سازی و پس از حذف داده های غیرشکلی و تایید تناسب مختصات لندمارک ها، تجزیه وتحلیل شد. براساس نتایج، ماهیان ساکن محیط های جاری مانند رود مهران، ساقه دمی مرتفع تر و قاعده باله دمی وسیع تر و همچنین بدنی کشیده تر داشتند که برای سازگاری با شرایط آب های جاری کارآمد است. ماهیان ساکن محیط های حوضچه ای مانند خورگور نیز دارای پوزه ای کوتاه و بدنی مرتفع تر بودند که نوعی سازگاری برای شرایط آب های ساکن محسوب می شود؛ همچنین ماهیان رودخانه های شور و رسول ازنظر ریختی صفاتی مشترک با هر دو گروه قبلی داشتند که انعکاسی از شرایط توام محیط جاری در فصول بارانی و محیط حوضچه ای در فصول خشک به همراه فشارهای گزینشگر سخت گیرانه محیطی است. مشاهده تفاوت ریختی بین جنس های نر و ماده در خورگور و رود رسول در ناحیه سر ممکن است با نیاز ماهیان ماده برای محفظه دهانی بزرگ تر به منظور مراقبت از نوزادان مرتبط باشد. درنهایت، امکان در نظر گرفتن مشاهده تفاوت های ریختی در ماهیان مطالعه شده، در نقش الگوی تکامل پیش رونده براساس شکل هندسی سیچلایدماهیان ایرانی در پاسخ به شرایط گزینشگر محیطی وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2613715 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!