بررسی اثر پیاده سازی اینترنت اشیاء بر صنعت حمل ریلی بار با رویکرد آینده پژوهی محورهای موضوعی : فناوری اطلاعات و ارتباطات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

صنعت حمل ریلی بار در ایران با چالش هایی روبروست که عملکرد آن را تحت تاثیر قرار داده است؛ به گونه ای که هر سال سهم بیشتری از حمل بار به نفع حمل جاده ای از دست میرود. یکی از راهکارهای مدیریت این چالش ها در سایر کشورها، پیاده- سازی اینترنت اشیاء است که در ایران تاکنون کاربردهای محدودی داشته و پژوهشی نیز درباره اثرات پیاده سازی این فناوری بر عملکرد حمل ریلی بار در کشور یافت نشد. در پژوهش حاضر پس از مرور مبانی نظری و پیشینه و روش تحقیق، مولفه های مرتبط، شناسایی و دسته بندی و تناسب آنها برای سنجش اثر پیاده سازی اینترنت اشیاء بررسی و نتایج در قالب کارت امتیازی- متوازن مدلسازی شده است. جهت گردآوری دانش خبرگان از روش دلفی و برای انتخاب نمونه ای متشکل از بیست نفر از - تکنیک گلوله برفی استفاده شد. در تحلیل یافته ها از آزمون های دامنه بین چارکی، دو جمله ای، میانگین و سایرآزمون های متداول ستفاده شد. مولفه های شناسایی شده به درجات متفاوت، بر ابعاد مختلف کارت امتیازی متوازن اثر گذارند.کمترین میزان اثرگذاری اینترنت اشیاء به بعد مالی و بیشترین میزان آن به بعد فرایندهای ارزش آفرین اختصاص دارند. همچنین اثرگذاری اینترنت اشیاء بر مولفه های بهبود فرایندها، سیاست گذاری و رقابت پذیری از بالاترین اجماع خبرگان و اثرگذاری آنبر مولفه های نیروی انسانی و مخاطرات فنی از کمترین اجماع خبرگان برخوردار هستند. نتایج پژوهش در برنامه ریزی استراتژیک صنعت حمل ریلی بار با به کارگیری عملی دستاوردهای فناوری اطلاعات قابل استفاده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 207
لینک کوتاه:
magiran.com/p2613941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!