واکاوی مولفه های فرهنگ سازمانی در دانشگاه های علوم پزشکی: ارایه یک مدل مفهومی با استفاده از تکنیک دلفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف از پژوهش حاضر واکاوی مولفه های فرهنگ سازمانی در دانشگاه های علوم پزشکی و ارایه یک مدل مفهومی با استفاده از تکنیک دلفی  بود.

روش کار

روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی می باشد که با استفاده از رویکرد کیفی در دو مرحله مطالعه اسناد کتابخانه ای و اجرای روش دلفی انجام شد. در مرحله اول با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش، کدهای مربوط به فرهنگ سازمانی احصاء شده و سپس با طرح یک سوال باز پاسخ از خبرگان خواسته شد تا در مورد مولفه های فرهنگ سازمانی نظرات خود را ابراز نمایند. در مرحله بعد با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته بسته پاسخ 54 سوالی که با استفاده از مقیاس پنج درجه ای لیکرت طراحی شده بود، نظرات اعضاء خبرگان اخذ شد. در پایان هر مرحله، داده های گردآوری شده با استفاده از شاخص های توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار و شاخص های روایی (CVR) و آلفای کرونباخ تحلیل شدند.

یافته ها

یافته ها نشانگر 8 مولفه اصلی و 54 مولفه فرعی به عنوان مولفه های فرهنگ سازمانی در دانشگاه های علوم پزشکی می باشند، که بر اساس میزان اعتبار عبارتند از: مسیولیت مشترک؛ تیم گرایی؛ نتیجه محوری؛ الگوی ارتباطی مطلوب؛ وفق پذیری؛ حاکمیت و رهبری؛ تاکید بر جزییات وایده پردازی و خلاقیت فردی.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان گفت توجه به کار تیمی و همکاری های میان اعضای سازمان استفاده از نظرات و ایده های افراد در صورتی که با ایجاد احساس مسیولیت در کارمندان بوده که بتوانند خود را با شرایط وفق دهند، در این صورت فرهنگ سازمانی در دانشگاه اجرا شده که این امر در نتیجه همکاری های اعضای سازمان است.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2616715 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!