طراحی و تولید کیت استخراج RNA ویروسی با تاکید بر ویروس کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جداسازی و استخراج ژنوم ویروسی از نمونه های حلق و بینی انسان و بیماران مبتلا به کووید-19 جهت تشخیص بیماری که از مهم ترین بخش های مطالعات بالینی و تشخیصی می باشد.

روش کار

این مطالعه با شیوع بیماری کووید-19 در شرکت تهران کاوش کلون آغاز گردید. در ابتدا استخراج RNA ویروسی از نمونه های خون بیماران مبتلا به بیماری HIV  ،HCV آغاز گردید. پس از اطمینان یافتن از استخراج نمونه ویروسی با لود بالای RNA Viral با کمک سنجش مقایسه ای با کیت نمونه خارجی، از بیمارانی که علایم بیماری کووید را داشتند نمونه برداری آغاز شد.

یافته ها

این موضوع در خصوص ویروس های RNA دار به واسطه عدم پایداری RNA از حساسیت بیشتری برخوردار است. در این مطالعه کیت طراحی شده (SinaPure Viral)، شرکت تهران کاوش کلون  به منظور استخراج ژنوم ویروس های RNA دار از لحاظ استانداردهای فارماکوپه اروپا شامل حساسیت، اختصاصیت، صحه گذاری و پایداری با کیت های مرجع شرکت کیاژن (QIAGEN) و شرکت جین آل (GeneAll) بر روی نمونه های مثبت HIV،HCV  و کووید-19 مورد بررسی قرار گرفت. براساس نتایج بررسی حساسیت، به غیر از کیت شرکت کیاژن  اختلاف معنی داری بین کیت های شرکت های جین آل و تهران کاوش کلون، مشاهده نشد. همچنین در بررسی اختصاصیت کیت به جز ویروس های RNA دار، در مورد هیچ یک از ویروس های DNA دار و همچنین باکتری گرم منفی و مثبت، نمونه های گیاهی و جانوری، پاسخ مثبت مشاهده نشد. نتایج صحه گذاری در کانت های مختلف نمونه های HIV و HCV اختلاف معنی داری را نشان نداد، اما کیت کیاژن در کانت های پایین نمونه های کووید-19 اختلاف معنی داری را با سایر کیت ها نشان داد. بررسی پایداری در دوره های 6 و 12 ماهه اختلاف معنی داری را در هیچ یک از کیت ها نشان نداد، اما بعد از گذشت 18 ماه کیت SinaPure Viral در کانت های پایین ویروسی برای همه نمونه ها اختلاف معنی داری را با کیت های رفرنس نشان داد.

نتیجه گیری

بر این اساس می توان کیت SinaPure Viral را قابل مقایسه با کیت های رفرنس معتبر در بازار معرفی نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2616716 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!