تاثیر مانسون فصلی بر پخش آلودگی پساب تاسیسات آب شیرین کن صنعتی , حوزه مورد مطالعه : سواحل مکران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

در اقیانوس هند دو باد مانسون تابستانی و زمستانی وجود دارد که در جهتی مخالف یکدیگر و با شدت و ضعفی متفاوت بر پهنه اقیانوس هند شمالی و دریای عمان می وزند که می توانند بر الگوی چرخش جریانات دریای عمان تاثیر بگذارند. یکی از این تاثیرات, اثر متقابل چرخند های شکل گرفته از این بادها بر نحوه پخش پساب حاصل از تاسیسات آب شیرینکن سازی در سواحل دریای عمان می باشد. در این تحقیق به بررسی تاثیر یک چرخند بزرگ مقیاس زمستانی بر آب و هوای دریای عمان که  تحت تاثیر بادهای مانسون  اقیانوس هند ایجاد شده است بر نحوه پخش پساب خروجی یک آب شیرینکن صنعتی در سواحل مکران مورد بررسی قرار گرفت.

روش ها

برای بررسی پدیده های دریایی دریای عمان از مدلسازی عددی سه بعدی در این تخقیق استفاده شد. این مدلسازی بر اساس داده های هیدرودینامکی منطقه دریای عمان که از مراکز دیتاسنتر علمی گرفته شد, انجام گرفت و در آن بر اساس پایش تغییرات پارامتر فشار در سطح دریا که ناشی از وجود جبهه های کم فشار و پرفشار مانسونی بوجود آمده به بررسی نحوه چرخش آلودگی پساب در سواحل دریا پرداخت. 

یافته ها

خروجی مدل نشان دهنده تاثیرپذیر بودن حرکت پساب تاسیسات آب شیرینکن از چرخند های بزرگ مقیاس منطقه ای در اثر برخورد نیروی چرخشی با نیروی برشی حاصل از خروج پساب دارد به گونه ای که بخشی از پساب به مدت طولانی در منطقه خروجی تجمع کرده و بخشی از آن به سمت مرکز دریای عمان پیش می رود.

نتیجه گیری

در شریط عادی و بدون حضور چرخند های بزرگ مقیاس فصلی معمولا طراحی خروجی پساب بگونه ای است که در محل خروجی انباشتی رخ ندهد و در مدت زمان کوتاهی از منطقه خارج شود ولی در این فوصول با ماندگاری بلند مدت پساب تغلیظ شده در منطقه امکان آسیب رسیدن به محیط زیست به مراتب بیشتر از حالات عادی می شود هرچند که حرکت آن بخش از پساب که به سمت مرکز دریای عمان پیش می رود می تواند بدون درنوردیدن سواحل ایران از منطقه خارج گردد که این اتفاق برای محیط زیست خصوصا در خطوط ساحلی ایران بسیار مفید می باشد ولیکن برای رسیدن به نتایج جامعه تر نیاز به بررسی بلند مدت منطقه به جهت رویت چرخند هایی با شدت و مقیاس متفاوت و چگونگی تاثیر آن بر پساب تغلیظ شده باید مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2616941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!