بررسی و تحلیل جایگاه و نقش پلیس بین الملل کشورهای ساحلی در پیشگیری از جرایم سایبری بین المللی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پیشرفت علوم در زمینه های مختلف و سوء استفاده مجرمان از این امر در انجام جرایم، نوع خاص و جدیدی از پدیده مجرمانه را با عنوان جرایم فراملی در سطح بین المللی مطرح کرده است که هم اکنون به دلیل داشتن رشد سریع، جامعه جهانی را با چالش های مختلفی در ابعاد اجتماعی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی روبه رو کرده است. ویژگی های خاص حاکم بر این نوع جرایم به خصوص از نوع سازمان یافته آن و آثار مخربی که از ارتکاب این جرایم حاصل می شود، جامعه جهانی را بر آن داشت تا همکاری های خود را در برابر این جرایم در ابعاد فراملی افزایش دهد. هدف از نگارش این پژوهش، تحلیلی بر نقش پلیس بین الملل (اینترپل) کشورهای ساحلی در  پیشگیری از جرایم سایبری بین المللی است.

روش

پژوهش حاضر از نظر نوع پژوهش کاربردی و روش آن پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش فرماندهان و مدیران لایه اول فرماندهی انتظامی استان که 28 نفر از آنان با استفاده از تمام شماری انتخاب شده اند. به منظور گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته نقش پلیس بین الملل (اینترپل) و پرسشنامه محقق ساخته پیشگیری از جرایم سایبری بین المللی استفاده شده است. روایی پرسشنامه ها به وسیله اساتید محترم مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب 78/0 و 86/0 به دست آمد. به منظور تحلیل استنباطی داده های حاصله از ابزارهای اندازه گیری از نرم افزار spss و از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی،  رگرسیون و آزمون فریدمن استفاده شده است.

یافته ها

یافته ها نشان می دهد که نقش پلیس بین الملل (اینترپل) در پیشگیری از جرایم سایبری بین المللی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین مولفه های نقش پلیس بین الملل (اینترپل) (ابزار دیپلماسی پلیسی، ظرفیت سازی) در  پیشگیری از جرایم سایبری بین المللی اثر مثبت و معناداری دارد.  با توجه به آزمون فریدمن نیز به ترتیب بیشترین میانگین اختصاص به ابزار دیپلماسی پلیسی و در نهایت ظرفیت سازی قرار داشته است. 

نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد که سازمان اینترپل بر اساس یک رویکرد اطلاعات محور، درصدد مقابله و مدیریت راهبردی با جرایم سایبری در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2616952 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!