بررسی تنوع و فلور علف های هرز و پراکنش گونه ماشک خرزی (Vicia hyrcanica) در مقایسه با سایر علف های هرز مورد بررسی در مزارع گندم و نخود کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بررسی و شناسایی تنوع و ترکیب علف های هرز در مناطق مختلف کشاورزی، می تواند در تعیین راهکارهای بهینه برای مدیریت علف های هرز و شناخت نوع علف های هرز مهاجم در مزارع آن منطقه مفید واقع گردد. ماشک خرزی Vicia hyrcanica یکی از مهمترین گیاهان هرز مشکل ساز به ویژه در مزارع گندم زمستانه و نخود به شمار می رود. از این رو وضعیت پراکنش این گیاه هرز به روش نمونه گیری تصادفی در سال زراعی 98- 1399 در 300 مزرعه از مزارع گندم آبی و دیم (250 مزرعه) و نخود دیم (50 مزرعه) در شهرستان کوزران استان کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفت. مولفه های مربوط به فراوانی نسبی، غنای گونه ای، تراکم و یکنواختی نسبی و نیز شاخص های تنوع و غالبیت اندازه گیری شد. بیشترین میانگین تراکم گونه ای با 2/35 بوته در متر مربع و بیشترین فراوانی نسبی 3/36 درصد مربوط به ماشک خرزی و کمترین میانگین تراکم گونه ای (27/0) و فراوانی نسبی (26/0) به ترتیب متعلق به گونه Tragopogon major و Melilotus albus Medic بود. همچنین غالب ترین گونه های پهن برگ شامل شیرپنیر (Galium tricornutum Dandy.)، ماشک خرزی، خردل وحشی (Sinapis arvensis L.) و سرشکافته (Cephalaria syriaca (L) Roemer & Schultes) بودند. شاخص یکنواختی در گندم زارهای آبی و دیم شهرستان کوزران استان کرمانشاه نشان می دهد که اختلاف بین گونه ها از نظر یکنواختی بسیار به هم نزدیک و در دامنه 53/0 خردل وحشی تا 95%  خار مریم (Silybum marianum) متغیر بود. علاوه بر آن نتایج پهنه بندی از 1300 تا 1600 متر نشان داد که ارتفاع از سطح دریا تاثیر چندانی در تراکم اکوتیپ های ماشک خرزی و سایر گیاهان هرز گندمیان نداشته است. مقدار تنوع شانون- وینر، به میزان 09/4، و شاخص تنوع سیمپسون 99/0 و شاخص غالبیت سیمپسون 87/0 محاسبه شد. تفاوت در شاخص های تنوع گونه ای و غالبیت با میزان و نوع عملیات مدیریتی از جمله استفاده بیش از حد از نهاده های کشاورزی و مشکلات مدیریتی علف کش ها در مزارع ارتباط داشت. از این رو ماشک خزری و شیر پنیر به عنوان گونه غالب در مزارع کرمانشاه و عمده ترین گونه مهاجم تشخیص داده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 213
لینک کوتاه:
magiran.com/p2617459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!