بررسی جایگزینی پودر ضایعات کشتارگاهی طیور با کنجاله سویا بر رشد، جمعیت میکروبی، فراسنجه های شکمبه ای، خونی و سنتز پروتئین میکروبی بره های پرواری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه مطالعاتی: 

منابع پروتیینی با منشا حیوانی، پس از جداسازی و بسته بندی گوشت برای مصارف انسانی، از بافت-های غیرقابل مصرف به دست می آیند. این مواد به طور گسترده ای در جیره های غذایی دام و طیور مورداستفاده قرار می گیرد. پودر ضایعات کشتارگاهی طیور یکی از محصولات فرعی است که در کشتارگاه های صنعتی طیور ضمن تولید گوشت طیور برای مصرف انسان حاصل می شود. جهت بررسی امکان جایگزین نمودن پودر ضایعات کشتارگاهی طیور با کنجاله سویا در جیره غذایی بره های پرواری انجام گرفت.

مواد و روش کار

آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی با 16 بره پرواری با وزن متوسط 5/0±29 کیلوگرم در 4 تیمار و 4 تکرار انجام شد. تیمارها شامل بدون جایگزینی (شاهد)، 33، 67 و 100 درصد جایگزینی بوده است. جیره ها به لحاظ انرژی و پروتیین یکسان بوده اند و بره ها در جایگاه انفرادی نگهداری و تغذیه شدند.

نتایج

اختلاف معنی داری در پایان دوره پروار در شاخص های رشد از جمله ماده خشک مصرفی، افزایش وزن دوره، میانگین افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل خوراک مشاهده نشد. تفاوت معنی دار در سنجش نیتروژن اوره ای خون مشاهده شد (P <0.05) و برای سایر فراسنجه های خونی (گلوکز و پروتیین خام) تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. جیره بدون ضایعات کشتارگاهی طیور، جمعیت باکتریایی بیشتری دارد (P <0.01) .مقایسه میانگین اثر سطوح جایگزینی منبع پروتیینی جیره بر جمعیت پروتوزوآیی مایع شکمبه اختلاف معنی داری مشاهده نشد. تیمار 33 درصد جایگزینی بیشترین سطح نیتروژن آمونیاکی مایع شکمبه را نشان داده است (P <0.05). غلظت استات بین تیمارها تفاوت معنی دار نداشته است و غلظت پروپیونات برای تیمار 33 و 67 درصد بیشتر از سایر سطوح است (P <0.01) همچنین نسبت استات به پروپیونات تفاوت معنی دار داشته است (P <0.05). pH مایع شکمبه برای سطوح جایگزینی 33 و 67 درصد کمتر از تیمار شاهد بوده است (P <0.05). اثر سطوح جایگزینی بر میانگین تولید پروتیین میکروبی اختلاف معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری نهایی: 

این پژوهش نشان داد که جایگزینی پودر ضایعات کشتارگاهی طیور با کنجاله سویا در جیره بره پرواری پاسخ منفی بر عملکرد پروار و فراسنجه های خونی و شکمبه ای نداشت. همچنین می تواند سبب کاهش تقاضای استفاده از کنجاله سویا در جیره شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2619424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!