شناخت بی تفاوتی اجتماعی و عوامل موثر بر آن (مورد مطالعه؛ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

بی تفاوتی اجتماعی به مثابه مفهومی اخلاقی و یک پدیده ای جامعه شناختی به معنای علاقه اندک یا عدم تعلق در حیات اجتماعی آدمیان و نقطه مقابل مشارکت اجتماعی است و بروز و شیوع چنین پدیده ای در نسل جوان دانشگاهی می تواند باعث بروز مسایل حاد اجتماعی شود از این رو پرداختن به آن در یک منطقه یا یک شهر می تواند به روشن شدن آن کمک کند. هدف این پژوهش شناخت بی تفاوتی اجتماعی و عوامل موثر بر آن است. جامعه آماری مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران می باشد.

مواد و روش ها

تعداد 380 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی انتخاب شدند. روش پژوهش، پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. برای سنجش اعتبار پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تاییدی و اعتبار محتوایی و برای تعیین پایایی گویه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد سنجش قرار گرفتند. برای بررسی فرضیه ها از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و سنجش مدل پژوهش از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. به منظور تبیین بی تفاوتی اجتماعی در بین دانشجویان متغیرهایی نظیر فردگرایی، بت وارگی پول، محرومیت نسبی، کاهش سلامت اجتماعی، بی اعتمادی، بی معنایی و بی قدرتی بعنوان متغیرهای مستقل(پیش بین) در این پژوهش درنظر گرفته شد.

یافته ها

یافته های حاصل نشان می دهد که بین متغیر فردگرایی(265/0)، بت وارگی پول(486/0)، احساس محرومیت نسبی(432/0)، کاهش سلامت اجتماعی(432/0)، بی معنایی(267/0)، بی اعتمادی(245/0) و بی قدرتی (397/0) با بی تفاوتی اجتماعی همبستگی مستقیم و معناداری وجود دارد(01/0P<).

نتیجه گیری

طبق آزمون تحلیل رگرسیون چندمتغیره به روش گام به گام، چهار متغیر بت وارگی پول با مقدار(348/0=Beta)، کاهش سلامت اجتماعی (204/0=Beta)، محرومیت نسبی(215/0=Beta) و بی قدرتی(148/0=Beta) در مدل رگرسیونی باقی ماندند و این چهار متغیر 38 درصد از تغییرات بی تفاوتی اجتماعی دانشجویان را پیش بینی می کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
747 تا 762
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!