ارزیابی رفتار الکتروشیمیایی و ضدباکتریایی پوشش کلسیم-فسفاتی تشکیل‏ شده به روش اکسیداسیون الکترولیتی پلاسمایی روی تیتانیم خالص

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این پژوهش، بررسی رفتار الکتروشیمیایی و ضدباکتریایی پوشش کلسیم-فسفاتی تشکیل‏شده به روش اکسیداسیون الکترولیتی پلاسمایی (PEO) با استفاده از الکترولیت حاوی نمک‏های Na3PO4.12H2O، KOH و Ca3(PO4)2 روی تیتانیم خالص است. به این منظور، ساختار سطح پوشش به وسیله تصاویر میکروسکوپی الکترونی روبشی و ساختار شیمیایی آن توسط آنالیز طیف‏سنجی رامان ارزیابی شد. رفتار الکتروشیمیایی پوشش در محلول شبیه‏ساز بدن (SBF) و با استفاده از آزمون‏های طیف‏سنجی امپدانس الکتروشیمیایی و پلاریزاسیون پتانسیودینامیک مطالعه شد. رفتار ضدباکتریایی پوشش‏های PEO تحت دو شرایط بدون تابش و تحت تابش پرتو فرابنفش و در مقابل باکتری گرم-مثبت استافیلوکوکوس اوریوس سنجیده شد. نتایج نشان داد که پوشش PEO تشکیل‏شده دارای ساختاری متخلخل و شامل فاز بلوری آناتاز بود. پس از 7 روز تماس نمونه‏ها با محلول SBF، مقدار مقاومت پلاریزاسیون (Rp) زیرلایه تیتانیم خالص و پوشش PEO به ترتیب 097/0 و 263/0 مگااهم در سانتی‏مترمربع به دست آمد. بنابراین، با اصلاح سطح تیتانیم خالص به کمک فرایند پوشش‏دهی PEO، مقاومت به خوردگی آن در حدود 7/2 برابر افزایش پیدا کرد. پس از قرار دادن پوشش‏های PEO در معرض تابش پرتو فرابنفش، رفتار ضدباکتریایی آن‏ها به دلیل تولید گونه‏ های اکسیژن فعال (ROS) توسط پوشش‏ها و در نتیجه آسیب به Deoxyribonucleic acid (DNA)، پروتیین‏ها و دیگر اجزای درون‏سلولی و در نهایت مرگ باکتری‏‏ها، بهبود یافت.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!