بررسی ارتباط مسئولیت اجتماعی مدیریت منابع انسانی با رفتار شهروندی سازمانی کارمندان و رهبری مسئولیت پذیر شرکت های خصوصی استان فارس

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این پژوهش بررسی ارتباط مسیولیت اجتماعی مدیریت منابع انسانی با رفتار شهروندی سازمانی کارمندان شرکتهای خصوصی استان فارس با نقش تعدیل گری رهبری مسیولیت پذیر میباشد. جامعه ی آماری این پژوهش بیش از 100 هزار نفر و نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 384 نفر است. گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای، میدانی و اینترنت میباشد. در این پژوهش با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون، با نرم افزار spss و معادلات ساختاری بوسیله نرم افزار smart-pls روابط بین متغیرهای پژوهش مورد آزمون قرار میگیرد. نتایج پژوهش نشان داد رهبری مسیولیت پذیر یکی از نوظهورترین و جبرانشدهترین سبکهای رهبری برای ارتقای اعتبار یک سازمان و حفظ توسعه پایدار سازمان و جامعه است. رفتار شهروندی سازمانی رفتار کارکنان مربوط به حفاظت از محیط زیست را توصیف میکند که توسط سیستم پاداش رسمی هیچ سازمانی کنترل نمی شود. اصولا این رفتار اختیاری کارکنان است که به سمت حفاظت از محیط زیست هدایت میشود و مظهر یک مکمل عملیاتی برای رفتار حفاظت از محیط زیست مردم و رویکردهای رشد سبز سازمانها است. رهبری مسیولیتپذیر به طور مثبت و قابل توجهی بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر میگذارد. مالکیت روانی نقش میانجی را در رابطه رهبری مسیولیت پذیر و رفتار شهروندی سازمانی ایفا میکند، تعهد محیطی کارکنان نقش تعدیل کننده بین رهبری مسیول و مالکیت روانی و رفتار شهروندی سازمانی ایفا میکند. رهبری مسیولیت پذیر احساس مسیولیت را ایجاد میکند و کارکنان را تشویق میکند تا رفتار حفاظت از محیط زیست را در بر گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2625412 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!