تعیین و مقایسه انرژی و موادمغذی سبد غذایی معمول خانوار به تفکیک اقلیم ها در سال های 1395 تا 1398، با استفاده از داده های هزینه و درآمد خانوار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بررسی وضعیت تغذیه ای مردم و چگونگی مصرف مواد غذایی خانوار ها در کشور به منظور فراهم آوردن شواهد و بهره گیری از آن ها برای آموزش، ارتقاء سواد غذایی و سیاست گذاری های تغذیه ای یک ضرورت محسوب می شود، هدف مطالعه ی حاضر تعیین و مقایسه انرژی و موادمغذی دریافتی از سبد غذایی معمول خانوار به تفکیک اقلیم ها در سال های 1395 تا 1398بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی تکرار شونده از داده های پیمایش هزینه و درآمد خانوار HIES (Household Income and Expenditure Survey) 128716 خانوار ایرانی در سال های 1395 تا 1398 استفاده شد. با توجه به تقسیم بندی استان های ایران به اقلیم های 11 گانه در مطالعه ی پژوهشی بر وضعیت ریزمغذی های ایران (پورا 2)، داده های کشوری هزینه درآمد خانوار در سال های 1395 تا 1398 بر حسب این اقلیم ها تفکیک شد. برای تخمین میزان دریافت از سبد معمول خانوار، مقادیر دریافتی خانوار برای هر یک از اقلام غذایی با استفاده از شاخص معادل مرد بزرگسال AME (Adult male equivalent) به سطح فردی تبدیل شد. با استفاده از نرم افزار تغذیه ای nutritionist4 و کد نویسی در برنامه یR  مقدار انرژی دریافتی و ریزمغذی های آهن، کلسیم، ریبوفلاوین، ویتامین آ به دست آمد. برای مقایسه انرژی و مواد مغذی دریافتی از سبدغذایی معمول خانوار در سال های 1395 تا 1398 از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون post hoc استفاده شد.

یافته ها

در چهار سال مورد مطالعه، بیشترین میانگین دریافت انرژی (575/3127 کیلوکالری) و آهن (453/27 میلی گرم) مربوط به اقلیم 10 (ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان و همدان)، بیشترین میانگین کلسیم (82/1070 میلی گرم) و ریبوفلاوین  (275/2 میلی گرم) مربوط به اقلیم 2 (آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل) و بیشترین میانگین ویتامین آ (347/624 میکروگرم) مربوط به اقلیم 9 (زنجان، قزوین، قم، مرکزی) بود. کمترین میانگین دریافت تمام موارد به جز ویتامین آ در چهار سال مطالعه مربوط به اقلیم 11 (فارس، کرمان، کهگلویه و بویراحمد) و کمترین میانگین دریافت ویتامین آ به اقلیم 5 (سیستان بلوچستان، خراسان جنوبی) تعلق داشت. به غیر از مصرف انرژی، آهن، کلسیم، و ریبوفلاوین در اقلیم 7 (بوشهر، هرمزگان، خوزستان) و کلسیم و ریبوفلاوین در اقلیم 8 (تهران، البرز)، در تمام اقلیم ها مصرف انرژی و ریزمغذی های مورد بررسی در سال 98 نسبت به سال 95 کاهش یافته بود. در رابطه با مصرف ریزمغذی ها میانگین مصرف آهن در تمام اقلیم ها در 4 سال مطالعه بالاتر از مقادیر رواداشت غذایی توصیه شده RDA (Recommended Dietary Allowance)  بود. اما در رابطه با کلسیم، تنها دریافت اقلیم 2 بالاتر از مقدار RDA بود. میانگین مصرف ریبوفلاوین نیز در تمامی اقلیم ها بالاتر ازRDA  بود. به طور متضاد در رابطه با ویتامین آ، میانگین مصرف در 4 سال مطالعه در تمام اقلیم ها کمتر از RDA بود.

نتیجه گیری

در مجموع یافته ها نشان داد که وضعیت دریافت انرژی و ریزمغذی های مورد مطالعه از سبد غذایی معمول خانوار در فاصله سال های مطالعه روند کاهشی داشته است. این وضعیت در اقلیم 11 با وضعیت خشکسالی قابل توجه و اقلیم 5 به عنوان یک اقلیم خشک و با وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین، قابل توجه تر بود. در ضمن، میانگین وضعیت دریافت کلسیم و ویتامین آ در تمام اقلیم ها (به جز اقلیم 2 در مورد کلسیم) کمتر از مقادیر RDA بود. این یافته ها لزوم برنامه ریزی های آتی برای اجرای سیاست های با محوریت حمایت غذایی به خصوص در اقلیم های دارای وضعیت خشکسالی و محروم را مورد تاکید قرار می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2627705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!