تاثیر گرافن اکسید و گرافن اکسید پوتریسین دار بر ریز غده زایی درون شیشه ای سیب زمینی رقم آگریا تحت تنش کمبود ازت (NH4NO3)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

با توجه به اینکه استفاده از فناوری نانو مواد در سال های اخیر در مطالعات کشت بافت گسترش پیدا کرده است لذا مطالعه حاضر بر اساس استفاده از نانو مواد گرافنی و مشتقات آن که در این پژوهش گرافن اکسید و گرافن اکسید پوترسین دار در سطوح مختلف کمبود نیترات آمونیوم جهت افزایش کارایی ریزغده زایی سیب زمینی مورد مطالعه قرار گرفت. این پژوهش با هدف القاء شرایط محیطی مناسب برای ریزغده زایی و تحریک تغییرات آناتومیکی و بیوشیمیایی در شرایط درون شیشه ای بر ریزغده زایی سیب زمینی رقم آگریا انجام گرفت. اهداف کلی استفاده از این ترکیبات با توجه به مطالعات پیشین، افزایش پتانسیل اسمزی و همچنین امکان افزایش میزان دانه های نشاسته در سلول ها با استفاده از این نانومواد دانست.

مواد و روش ها

میزان ازت محیط کشت شامل شاهد (ازت کامل محیط کشت MS) ، 50 و 25 درصد ازت محیط کشت MS بود. تیمارهای گرافن به صورت شاهد (بدون گرافن اکسید)، 25 و 50 میلی گرم در لیتر گرافن اکسید (به تنهایی) و 25 و 50 میلی گرم در لیتر گرافن اکسید پوترسین دار استفاده گردید. در این آزمایش صفات تعداد ریزغده زایی ماه اول و دوم و تعداد ریزغده زایی نهایی، همچنین تعداد غده جوانه زده، تعداد چشم، متوسط وزن ریزغده، قطر غده و عملکرد ریزغده مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج

نتایج نشان داد که بیشترین پاسخ مثبت به ریزغده زایی در تیمارهای با 25 درصد ازت محیط کشت و تیمارهای گرافن اکسید پوترسین دار به دست آمد. همچنین مشاهده شد که کاهش ازت به میزان 25 درصد محیط کشت و افزودن گرافن اکسید پوترسین دار باعث افزایش میزان ریزغده زایی نهایی شد در حالی که ریزغده زایی در تیمار شاهد (بدون کاهش ازت و فاقد گرافن اکسید) کمترین درصد را نشان داد. از طرف دیگر، نتایج نشان داد که تیمار 25 درصد ازت محیط کشت همرا ه با 50 میلی گرم در لیتر گرافن اکسید پوترسین دار بیشترین متوسط وزن ریزغده با وزن 39 میلی گرم را دارا بود که نسبت به کمترین متوسط وزن ریزغده (تیمار گرافن اکسید پوترسین دار بدون کاهش ازت محیط کشت) 240 درصد افزایش را نشان داد. به طور کلی در این آزمایش استفاده از گرافن اکسید پوترسین دار و 25 درصد ازت محیط کشت توانست اثراتی مثبت در ریزغده زایی سیب زمینی در شرایط درون شیشه ای ایجاد کند.

نتیجه گیری

نتایج کلی نشان داد که کاهش میزان ازت محیط کشت باعث افزایش میزان ریزغده زایی می شود و استفاده از گرافن و گرافن اکسید پوترسین دار در ریزغده زایی موثر است. نتایج این آزمایش نشان داد که محیط کشت حاوی 25 درصد ازت و گرافن اکسید پوترسین دار مناسب ترین تیمارهای این آزمایش بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2627728 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!