تحلیل کانونی رابطه اعتیاد موبایلی با میزان امنیت روانی و رفتارهای پرخطر دانشجویان دختر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه یکی از مسایل مهمی که نسل جوان با آن درگیر هستند، موبایل، اینترنت و اعتیاد به آن است. با همه گیری کرونا ویروس به عنوان یک عامل مخرب این مشکل سیر فزونی داشته و باعث بروز اختلال های در سلامت روانی و در نتیجه بروز رفتارهای پرخطر شده که نیازمند شناسایی صحیح است. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی کانونی رابطه مولفه های اعتیاد موبایلی با میزان امنیت روانی و رفتارهای پرخطر دانشجویان دختر انجام پذیرفت.

روش تحقیق:

 این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه هدف را دانشجویان کارشناسی دختر دانشگاه آزاد تبریز تشکیل می دهند که براساس آمار اخذ شده حدود 9000 نفر می باشند که از بین آنها براساس جدول کرجسی مورگان تعداد 300 نفر از طریق فراخوان اینترنتی به صورت داوطلبانه و آنلاین با توجه به محدودیت تردد کرونا در پژوهش حاضر شرکت کردند. در ادامه برای جمع آوری داده های موردنیاز از پرسشنامه های اعتیاد به تلفن همراه MPAS (1393)، رفتارهای پرخطر زاده محمدی (1387) و امنیت روانی زارع و امین پور(1390) بهره برداری شد و در جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون همبستگی پیرسون و همبستگی کانونیک در محیط نرم افزار spss23 استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد؛ بین مولفه های اعتیاد موبایلی با امنیت روانی و رفتارهای پرخطر رابطه معناداری وجود دارد (05/0 p<). همچنین با آگاهی از متغیر کانونی اعتیاد به موبایل، 64 درصد از تغییرات متغیر امنیت روانی (05/0<p) و 66 درصد از تغییرات متغیر رفتارهای پرخطر قابل پیش بینی بوده و رابطه کانونی برقرار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 260
لینک کوتاه:
magiran.com/p2628503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!