نقش کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه در جذب کاربران به کتابخانه از نظر مراجعان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه در جذب کاربران به کتابخانه از نظر کاربران است.

روش شناسی : 

این پژوهش با استفاده از روش پژوهش کمی و از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه است که تعداد آن ها 12197 نفر است. حجم نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران که برابر با 372 نفر از اعضای کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه برآورد شده است.

یافته ها

یافته ها نشان می دهد، در جهت تشویق کاربران به کتابخانه، کتابخانه ها در رزرو و امانت منابع بالاترین درصد (41. 3) و در استفاده از تبلیغات پایین ترین درصد (02/ 2) را به خود اختصاص داده اند. در خصوص گرایش کاربران به موضوع کتاب، کاربران  به ترتیب به کتاب های تخصصی (7/27 درصد)، اطلاعات عمومی(6/22 درصد) و داستانی و شعر (20 درصد) گرایش بیشتری نسبت به سایر موضوعات داشتند. مهم ترین هدف مراجعه کاربران به کتابخانه ازنظر آن ها گذراندن اوقات فراغت با (5/26) درصد نسبت به سایر عوامل را بیان کرده اند. همچنین دور بودن محل کتابخانه با (6/ 32) درصد را مهم ترین مانع و مشکل را برای استفاده از کتابخانه عنوان کرده اند. یافته ها نشان می دهد که وضعیت کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه متوسط روبه پایین است.

نتایج

نتایج بیانگر آن است که کتابخانه های عمومی نتوانسته اند، در جذب کاربران به کتابخانه موفق عمل کنند، از دلایل این امر می توان به کمبود منابع مناسب و خواندنی، عدم امکانات لازم،  نبود محیط شاداب و جذاب و اداره کتابخانه ها به شکل سنتی اشاره کرد که بر کاهش جذب مراجعین تاثیر به سزایی داشته است.اصالت و ارزش: در شهر کرمانشاه با توجه به نیازهای اطلاعاتی کاربران و انگیزه آن ها برای مراجعه به کتابخانه های عمومی و همچنین شناسایی خدمات جنبی موردنیاز کاربران که جزء رسالت های اصلی نهاد است و شناسایی نقاط ضعف و قوت کتابخانه های عمومی در جهت جذب کاربران به کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه، این پژوهش می تواند مسیولان و متولیان نهاد کتابخانه های عمومی را در شناسایی نیازهای اطلاعاتی کاربران یاری کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629267 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!