دیدگاه کتابداران درباره کارآفرینی در کتابخانه های عمومی با راه اندازی خدمات مشاوره اطلاعاتی و مشاوره خوانندگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش حاضر امکان سنجی و راه اندازی خدمات مشاوره اطلاعاتی و مشاوره خوانندگان در کتابخانه های عمومی استان سمنان به عنوان خدمتی مبتنی بر کارآفرینی در کتابخانه های عمومی است.

روش شناسی: 

پژوهش حاضر با استفاده از روش ترکیبی اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی مهم ترین مفاهیم در حوزه مشاوره اطلاعاتی و کارآفرینی در کتابخانه ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با کتابداران کتابخانه های عمومی شهر سمنان شناسایی شد و در بخش کمی مفاهیم و موضوعات شناسایی شدهمورد ارزیابی قرار گرفت. جامعه آماری از بین کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی استان سمنان است که 110 نفر بودند، که نمونه گیری پژوهش با استفاده از جدول مورگان به حجم 86 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند.  

یافته ها

بیش از 74 درصد کتابداران کتابخانه های عمومی استان سمنان مایل به راه اندازی خدمات مشاوره اطلاعاتی و مشاوره خوانندگان در کتابخانه عمومی استان بوده اند. ازنظر کتابداران، خدمات مشاوره اطلاعاتی و مشاوره خوانندگان باعث جذب بیشتر مخاطبان کتابخانه ها، استفاده بهینه از امکانات و منابع کتابخانه شده و رضایت بیشتر مراجعین و بهره وری بیشتر کتابداران را فراهم خواهد نمود. همچنین ازنظر کتابداران کتابخانه های عمومی استان سمنان از مهم ترین ویژگی های نیروی انسانی ارایه دهنده خدمات مشاوره اطلاعاتی و مشاوره خوانندگان، روابط عمومی بالا و مهارت های ارتباطی مناسب، متعهد و متخصص بودن نیروهای انسانی در حرفه و علاقه مند به ارتباط گرفتن با دیگران و کار مشاوره،  خوش اخلاق بودن و برخورد مناسب کتابداران بوده است.

نتایج

یکی از زمینه های کارآفرینی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی می تواند ارایه خدمات مشاوره اطلاعاتی و مشاوره خوانندگان به صورت الکترونیکی و نیز راه اندازی تلفن مشاوره اطلاعاتی باشد که می توان پس از اخذ مجوزهای لازم از نهادهای مرتبط انجام پذیرد.اصالت و ارزش: خدمات مشاوره اطلاعاتی و مشاوره خوانندگان در کتابخانه ها به ویژه کتابخانه های عمومی می تواند افق های تازه ای را فراروی کارآفرینی و اشتغال فارغ التحصیلان و ارتقای حرفه فراهم نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!