شناخت فرصت ها و چالش های تاب آوری زنان حاشیه نشین در برابر بلایا، مطالعه مروری روایتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بلایا در سراسر جهان در حال افزایش است و زندگی انسان ها را متاثر از خود ساخته است. در بسیاری از این موقعیت ها، نابرابری های جنسیتی، تاثیرگذاری و کنترل زنان و دختران را در تصمیم گیری های حاکم بر زندگی شان محدود می کند. هدف از این مطالعه، بررسی و تحلیل فرصت ها و چالش های مرتبط با تاب آوری زنان حاشیه نشین در برابر انواع مختلف بلایا می باشد.
روش کار
در این مطالعه مروری، به منظور یافتن منابع و مطالعات مرتبط، مقالات، دستورالعمل ها، کتابچه های راهنمای مربوطه از ژانویه 2006 تا مارس 2021 استخراج شدند. جستجو در پایگاه های اطلاعاتی معتبر علمی مانند پایگاه های، PubMed, Sid, Google Scholar, Scopus, science direct, Medline, Ovid, Web of knowledge با ترکیبی از کلمات کلیدی زنان، تاب آوری، فاکتورهای اجتماعی، حاشیه نشینی، بلایا و اصطلاحات لاتین، women، Resilience ،Social Factors ،Marginalization ،Disastersجستجویی هدفمند به دو زبان فارسی و انگلیسی انجام شد.
یافته ها
از مجموع 76مطالعه به دست آمده، بر اساس معیارهای ورود و خروج و حذف مطالعات تکراری 23مقاله که مرتبط با هدف مطالعه بودند مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج مطالعات مورد بررسی نشان داد که میزانی از آسیب پذیری اجتماعی هنگام رخداد بلایا به عنوان "آسیب پذیری مضاعف" برای زنان مطرح می شود. مطالعات نشان داد تلاش برای غلبه بر پیامدهای مخاطرات از طریق بسیج و ادغام شبکه های اجتماعی برای رسیدگی به اختلافات جنسیتی ناشی از بلایا،ضروری است. روش (GHROW) یا جعبه تاب آوری جهانی مخاطرات از طریق فرصت برای زنان، جهت توانمندسازی زنان حاشیه نشین برای عمل و بهبود پیامدها برای خود، خانواده و اجتماعاتشان طراحی شده است.
نتیجه گیری
توانمندسازی زنان برای ارتقای کاهش خطر بلایا و نیز تاب آوری در برابر بلایا برای همه جوامع به ویژه برای جوامع حاشیه نشین بسیار مهم بوده و مشارکت جوامع برای ایجاد تاب آوری در برابر بلایا ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!