روکش کاری فولاد کم آلیاژ 4340 AISI با فولادهای زنگ نزن آستنیتی و پایه کبالت استلایت 6 به روش جوشکاری قوسی تنگستن-گاز و بررسی ریز ساختار و رفتار سایشی لایه حاصل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این پژوهش، انجام یک مطالعه دقیق در مورد مکانیزم سایش آلیاژهای استلایت6 و فولادهای زنگ نزن آستنیتی ER312-ER309 با روکش جوشی توسط فرایند جوشکاری قوسی تنگستن گاز جهت کشف و مقایسه خواص سایشی و مکانیکی آلیاژهای مد نظر بر روی فولاد کم آلیاژ استحکام بالای AISI4340 می باشد. در این پژوهش ریزساختار و رفتار سایشی فولاد کم آلیاژ فوق مستحکم 4340 AISI روکش کاری شده با استفاده از فولادهای زنگ نزن آستنیتی ER309،ER312 و فولاد پایه کبالت استلایت 6 به روش جوشکاری قوس تنگستن-گاز مورد بررسی قرار گرفت. بررسی های ریز ساختاری توسط میکروسکوپ نوری و میکروسکوپ الکترونی روبشی مجهز به سیستم طیف سنجی پراش انرژی پرتو ایکس انجام گرفت. سختی سنجی به روش ویکرز با بار 30kgf بر روی سطوح و ریزسختی ویکرز در مقاطع عرضی جوش ها به صورت زیگزاگ انجام گرفت. هم چنین جهت ارزیابی رفتار سایشی از آزمایش سایش پین روی دیسک جهت تشخیص مکانیزم سایش استفاده شد. با کاهش شدت جریان در لایه دوم و همچنین با زیاد شدن تعداد لایه های جوشکاری میزان رقت و امتزاج زیر لایه کمتر شده و سختی افزایش یافته، که بیشترین سختی مربوط به استلایت 6 به میزان 565 ویکرز بوده نتایج آزمون سایش نشان داد که بیشترین ضریب اصطکاک مربوط به فلز جوش 309ER به میزان متوسط 0/68و کمترین ضریب اصطکاک مربوط به فلز جوش استلایت 6 به میزان متوسط 0/53 می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
773 تا 794
لینک کوتاه:
magiran.com/p2630136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!