بررسی اثر ضد انگلی عصاره گیاهان سیر (Allium sativum) و آویشن (Thymus vulgaris) بر Ichthyophthirius multifiliisعامل بیماری لکه سفید در ماهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مطالعه اثر دو عصاره گیاهی سیر و آویشن بر مراحل ترونت و تومونت انگل تک یاخته ای Ichthyophthirius multifiliis ارزیابی شد. بدین منظور ابتدا اقدام به تهیه عصاره هیدروالکلی از این گیاهان شد. در گام بعد هر دو مرحله انگل در مجاورت غلظت های متفاوت از دو عصاره قرار گرفتند. میزان بقای انگل در هر غلظت، هر 3 ساعت یک بار و برای 12 ساعت ثبت شد و LD50 هر عصاره در این دوره زمانی با استفاده از روش Probit محاسبه شد. از مالاشیت گرین به عنوان شاهد مثبت استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که LD50 سیر و آویشن بر تومونت به ترتیب برابر 1 و 5/2 میلی گرم در لیتر بود. در صورتی که این میزان برای مالاشیت گرین 24/0 میلی گرم در لیتر بود. LD50 عصاره های سیر و آویشن بر ترونت نیز به ترتیب برابر 66/1 و 57/0 میلی گرم در لیتر و در مالاشیت گرین برابر 121/0 میلی گرم در لیتر بود. با توجه به نتایج اثر ضدانگلی عصاره سیر و آویشن در مقایسه با اثرات مالاشیت گرین ناچیز بود و امکان جایگزینی مالاشیت گرین با این عصاره ها وجود ندارد. هرچند می توان از این عصاره ها به عنوان درمان کمکی در کنار درمان های شیمیایی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2631794 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!