بررسی اثر مالچ رسی برپایه رس بنتونیت ده میکرون توام با کشت نهال قره داغ در مقاوم سازی خاک و کنترل فرسایش بادی (مطالعه موردی: منطقه سجزی اصفهان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کنترل فرسایش بادی و مقاوم سازی خاک در محیط های گوناگون به صورت جدی قابل توجه است و برای رسیدن به این هدف، می توان از رس بنتونیت استفاده کرد. قیمت پایین ، سطح ویژه زیاد و سازگاری با محیط زیست از مزایای استفاده از این رس فرآوری شده است. در این پژوهش ضمن اجرای آزمایش های فیزیکو شیمیایی عرصه و خاک زراعی، اثر رس بنتونیت ده میکرون با کاربرد میزان درصد های وزنی 2، 4، 6 و 8  بررسی شد. سپس برای بررسی اثر رس بنتونیت ده میکرون بر جذب رطوبت، این رس با خاک زراعی در داخل تشتک های کشت مخلوط و با روش طرح بلوک های کامل تصادفی بررسی شد. خاک سطحی عرصه در شانزده سینی مخصوص تونل بادی ریخته شد و با سوسپانسیون مخلوط بنتونیت ده میکرون با غلظت های شاهد 5/0، 1، 2، 3  و 4 گرم در لیتر، توسط یک پاشنده در سطح آن پاشیده شد. پس از خشک شدن نیز میزان فرسایش پذیری آن با تونل بادی به دست آمد. نتایج نشان داد که اثر بنتونیت بر مقدار سختی خاک با سرعت های 5/7، 11 و 28 متر بر ثانیه و غلظت های 5/0، 1، 2، 3 و 4 گرم در لیتر، در سطح آماری پنج درصد اختلاف معنی دار داشت. نتایج حاصل از مقایسه میانگین ها نشان داد که با افزایش میزان بنتونیت در سرعت های مذکور، میزان سختی نیز افزایش یافت؛ به طوری که بیشترین میزان سختی در تیمار بنتونیت چهار گرم در لیتر و کم ترین میزان در تیمار شاهد مشاهده شد. همچنین نتایج حاصل از تجزیه واریانس داده ها نشان داد که اثر بنتونیت بر میزان رطوبت در عمق های 10-0 و 20-10، براساس داده های به دست آمده در سطح آماری یک درصد معنی دار بود. بیشترین میزان رطوبت خاک نیز در تیمار هشت و کمترین آن در تیمار شاهد دیده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p2631890 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!