بررسی نوسانات الکترومغناطیس و ناپایداری های مربوطه در یک مغناطوپلاسمای کوانتومی الکترون-پوزیترون غیریکنواخت در اندرکنش با تب لیزری کوتاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مقاله نوسانات الکترومغناطیس یک مغناطوپلاسمای کوانتومی غیر یکنواخت الکترون-پوزیترون در اندرکنش با تب کوتاه لیزری را، در تقریب بسامد کوتاه، در دو راستای موازی و عمود برجهت انتشار لیزر مورد بررسی قرار داده ایم. با توجه به بررسی ها، امواج در جهت موازی بیشترین تاثیر را از نیروی اثرگذار لیزر دارند. تصحیحات کوانتومی باعث تغییر اندازه این نیرو شده و بنابراین باعث تغییر سرعت فاز و گروه این امواج و همچنین میزان ناپایداری آنها می شود. در جهت موازی، مقدار پارامترهای اولیه چگالی و سرعت شاره ای به صورت مستقیم بر امواج موازی تاثیر می گذارند و تاثیر این امواج از میدان مغناطیسی خارجی فقط به واسطه حضور لیزر است. همچنین جذب تب لیزری در پلاسما باعث تقویت امواج پلاسمایی در جهت انتشار لیزر شده و باعث میرایی آنها در جهت مخالف این انتشار است، در حالی که تقویت آن باعث میرایی امواج پلاسمایی در جهت انتشار تب لیزری شده و باعث رشد آنها در جهت مخالف می شود. امواج در جهت عمود علاوه بر تاثیر از مقادیر پارامترهای اولیه چگالی، سرعت شاره ای و میدان مغناطیسی، تحت تاثیر اندازه گرادیان های عرضی این کمیت ها نیز هستند (در حالی که این گرادیان ها هیچ تاثیری بر روی امواج موازی ندارد). همین طور رفتار امواج در جهت عمود به صورت کامل به ازای حضور تک تک گرادیان های عرضی و تغییر مقادیر آنها  بررسی شده است. حضور هر کدام از این گرادیان ها نوع رفتارموج را به صورت کامل می تواند تغییر دهد. همچنین بررسی ها نشان داد که حضور گرادیان های عرضی چگالی اولیه و یا سرعت شاره ای هر کدام به تنهایی، نمی تواند امواج الکترومغناطیس را در جهت عمود راه اندازی کند؛ در حالی که گرادیان عرضی میدان مغناطیسی به تنهایی، عاملی برای راه اندازی امواج عمود است.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633788 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!