ارتباط رضایت جنسی و دلزدگی زناشویی در زنان متاهل شهر یاسوج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 کاهش رضایت جنسی در زنان پیامدهای متعددی دارد. به دلیل عوامل فرهنگی و بافت سنتی حاکم بر یک جامعه، محدودیت هایی برای بازگو کردن موضوع های جنسی در زنان وجود دارد. زنان رضایت جنسی خود را در حین مراقبت های لازم در سنین باروری بیان نمی کنند. هدف مطالعه حاضر تعیین ارتباط بین مولفه های رضایت جنسی و مولفه های دلزدگی زناشویی است. 

روش بررسی :

پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی بود که بر 300 نفر از زنان متاهل مراجعه کننده به 4 مرکز جامع سلامت شهر یاسوج با روش نمونه گیری تصادفی انجام شد. داده ها با استفاده پرسش نامه جمعیت شناختی و پرسش نامه های رضایت جنسی و دلزدگی زناشویی جمع آوری شد و با همبستگی پیرسون با نسخه 22 نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شد. 

یافته ها:

 مولفه موانع ذهنی و جسمی رضایت جنسی با نمره کل دلزدگی زناشویی ارتباط آماری معنادار داشت (0/488=r)،(P<0/001). سه مولفه دیگر رضایت جنسی با نمره کل دلزدگی زناشویی ارتباط آماری معنادار و معکوس داشتند که پیشایندهای رضایت جنسی (0/624-=r) (P<0/001)، عوامل مربوط به شوهر (0/662-=r) (P<0/001) و ارزش های فرهنگی حاکم، (0/447-=r) (0/001>P) بود. 

نتیجه گیری:

 با توجه به یافته های فوق هرچه موانع ذهنی و جسمی مربوط به رضایت جنسی بیشتر بود، دلزدگی در زنان بیشتر بود، درحالی که با افزایش پیشایندهای رضایت جنسی، عوامل مربوط به شوهر و ارزش فرهنگی مربوط به عملکرد جنسی، دلزدگی زوجین کاهش داشته است. باتوجه به یافته های مطالعه حاضر، مراقبین سلامت شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی می توانند وضعیت رضایت جنسی زنان را بررسی کنند. در صورت نیاز با انجام آموزش و مشاوره درزمینه پیشایندهای رضایت جنسی، موانع ذهنی و جسمی تاثیرگذار بر رضایت جنسی را برطرف کنند و به بهبود وضعیت جسمی، روانی و عاطفی و همچنین روابط بین فردی زنان با همسران کمک کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
544 تا 559
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!