مدل ساختاری رابطه بین ویژگی های شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار خشونت گرایانه با نقش میانجی ابعاد سرشت - منش و همدلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پژوهش درباره رفتارهای خشونت آمیز در مدارس، با توجه به پیامدهای آن بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان، جز اولویت ها و سیاست های آموزشی است. قلدری در مدرسه به عنوان پدیده ای جهانی شناخته می شود و تاثیر جدی بر سلامت دانش آموزان دارد. هدف از مطالعه حاضر ارایه مدل ساختاری رابطه بین ویژگی های شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار قلدری با نقش میانجی ابعاد سرشت - منش و همدلی در دانش آموزان مقطع دوم دبیرستان بوده است.

روش کار

روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع دوم دبیرستان استان اصفهان در سال تحصیلی 99-98 بوده است. نمونه آماری به تعداد 301 نفر  و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از چهار پرسشنامه شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج (2002)، پرسشنامه تجدید نظر شده قلدر /قربانی الویس (1996)،  مقیاس همدلی پایه (2006) و  پرسشنامه شخصیتی سرشت و منش (1994) استفاده شده است.

یافته ها

نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین آزمون شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و سرشت - منش و همدلی با رفتار قلدری دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد و اثر مستقیم آزمون شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار قلدری معنادار و مثبت، اثر غیرمستقیم همدلی و سرشت - منش بر رفتار قلدری معنادار و منفی است، همچنین شاخص های برازندگی  مدل حاکی از آن است که مدل ارایه شده از برازش مناسبی برخوردار است.

نتیجه گیری

بنابراین مدل یابی پرسشنامه شخصیتی و  عصب روان شناختی کولیج با رفتار قلدری با میانجیگری سرشت و منش و همدلی از برازش مطلوبی برخوردار است و ابعاد سرشت - منش و همدلی نقش میانجی را در رابطه با  ویژگی های شخصیتی و عصب روان شناختی کولیج و رفتار قلدری دانش آموزان دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2635391 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!