بررسی اثر مهاری miR-143-3P بر میزان بیان ژن MUC1 در سلول های رده سرطان پستان در مقایسه با رده سلولی نرمال پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف، بررسی اثر مهاری miR-143-3p بر بیان MUC1 به عنوان انکوژنی است که بیشترین تاثیر را بر بیان بیش از حد PD-L1  در رده های سلولی سرطان پستان دارد. در اینجا، ما نقش miR-143-3p را بر بیان سلولی MUC1  و PD-L1 در رده های سلولی سرطان پستان (BC) ارزیابی کردیم. با توجه به نقش احتمالی miR-143-3p به عنوان سرکوب تومور در سرطان پستان، نقش آن در کاهش بیان MUC1 و PD-L1 در سلول های سرطان پستان بررسی شده است.

روش کار

ابزارهای آنلاین بیوانفورماتیک و سنجش لوسیفراز برای ارزیابی اثر miR-143-3p بر بیان MUC1 استفاده شد. بیانMUC1، PD-L1 و miR-143-3p در رده های سلولی سرطان پستان با qRT-PCR اندازه گیری شد. اثر miR-143-3p بر MUC1 به عنوان هدف مستقیم و بر میزان بیان PD-L1 مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت اثر افزایشی miR-143-3p به عنوان یک سرکوبگر تومور بر میزان تکثیر سلول های سرطانی پستان ارزیابی شد.

یافته ها

در مطالعه حاضر با استفاده از نرم افزار بیوانفورماتیک و سنجش لوسیفراز دوگانه، ناحیه 3'UTR ژن MUC1 به عنوان هدف miR-143-3p تایید شد. سطح بیان MUC1 و PD-L1 در رده های سلولی سرطان پستان بیشتر از سلول های طبیعی بود. همچنین، بیان بالایmiR-143-3p ، بیان MUC1را کاهش داد و کاهش بیان MUC1 باعث کاهش بیان PD-L1 شد و ورود miR-143-3p به درون سلول های سرطانی پستان منجر به کاهش رشد و تکثیر این سلول ها گردید.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج ما miR-143-3p ممکن است به طور غیر مستقیم بر بیان PD-L1 با تخریبmRNA  ژن MUC1، تاثیر بگذارد و در نتیجه منجر به کاهش رشد و تکثیر در سلول های سرطان پستان بشود و هدف قرار دادن MUC1 ممکن است یک استراتژی جدید برای درمان سرطان پستان و miR-143-3p به عنوان یک هدف امیدوارکننده برای ایمونوتراپی در بیماران سرطان پستان باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
204 تا 218
لینک کوتاه:
magiran.com/p2635504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!