برنامه توزیع و تحویل بهینه آب با استفاده ازالگوریتم های WOAو HSA (مطالعه موردی: شبکه فرعی آبیاری اراضی جازموریان (دشت جیرفت))

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مسیله تحویل و توزیع آب در شبکه آبیاری، یکی از مسایل مهم جهت تحقق اهداف شبکه و رسیدن به راندمان مطلوب می باشد و با تاثیر روی اندازه سازه های تحویل، ظرفیت کانال ها و هزینه احداث، موجب طراحی کارآمد شبکه می شود. به علاوه عملکرد ضعیف کانال های آبیاری از یک طرف و تاثیر آن در کاهش بهره وری آب کشاورزی از طرف دیگر ضرورت ارایه برنامه ریزی های موثر در بهره-برداری بهینه ازکانال ها را ایجاب نموده است. این نوع مسیله یک مسیله بهینه سازی چندهدفه، چندمتغیره وچندمحدودیتی است و حل آن نیازمند روش های بهینه سازی قدرتمندی مانند الگوریتم های تکامل گرا می باشد. در این تحقیق دو مدل بهینه سازی براساس الگوریتم های HSA (الگوریتم جستجوی هارمونی) و WOA (الگوریتم بهینه سازی وال) جهت ارایه ترتیب و نوبت بندی انشعابات در کانال های آبیاری به منظور کاهش ظرفیت کانال اصلی و کاهش زمان آبیاری توسعه داده شده است. به این منظور ابتدا تعداد انشعابات، ماکزیمم ظرفیت هر کانال، سطح تحت پوشش هر انشعاب، نیاز ناخالص آبیاری، دور آبیاری و تعداد بلوک ها به عنوان ورودی به مدل معرفی شدند. پس از اجرای مدل بهترین نوبت انشعابات در هر بلوک، حداقل ظرفیت کانال توزیع کننده و حداقل زمان آبیاری درشرایط بهینه به عنوان خروجی ارایه گردید. جهت کنترل و بررسی برنامه تدوین شده، برنامه بهینه تحویل آب درشبکه فرعی آبیاری اراضی جازموریان (دشت جیرفت) با استفاده از دو مدل فوق استخراج شد و ضمن تطبیق با توابع استاندارد جهت بررسی صحت الگوریتم ها، مشخص گردید مدل HSA درهر دوفاکتور دبی و زمان، نسبت به مدل WOA عملکرد بهتری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
771 تا 786
لینک کوتاه:
magiran.com/p2637526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!