بررسی کیفی، فنی و مالی بکارگیری الک های مختلف بر افت مفید و غیر مفید دانه ارقام گندم آبی و دیم در برخی استان های اقلیم معتدل کشور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تعیین دقیق میزان افت گندم در مراکز خرید، از جمله مواردی است که همواره جزو دغدغه های دولت برای ایجاد اطمینان خاطر کشاورزان از خرید عادلانه محصول گندم می باشد. در این تحقیق عملکرد چهار نوع الک جداساز با مش بندی های 2×2‏‏،‏ 20×2‏‏،‏ 20×1/7 و‏‏ ‏20×1/5میلی متر برای جداسازی ناخالصی ها در ارقام غالب گندم آبی و دیم، در سه استان سمنان، فارس و کرمانشاه از اقلیم معتدل کشور از نظر کیفی، فنی و مالی مورد بررسی قرار گرفت.‏‏ ‏ طبق نتایج، در صورت الک کردن گندم با الک 20×2 میلی‏متر، بیشترین میزان پروتیین و حجم رسوب زلنی مشاهده گردید، هرچند که این تغییرات در خصوصیات نانوایی از جمله میزان سختی دانه قابل ملاحظه نبود. علاوه بر این نمونه‏های الک شده با الک 20×1/5 میلی‏متر از کمترین میزان عدد فالینگ برخوردار بودند. میانگین افت غیرمفید در ارقام گندم های آبی و دیم به ترتیب‏ ‏1/55 و 1/61 درصد و میانگین افت مفید ارقام گندم در الک های مش 20×2‏‏ ، 20×1/7 ، 2×2 و 20×1/5 میلی‏متر به ترتیب 4/7 ، 1/85 ، 0/6 و 0/084 درصد در استان‏های هدف مشخص شد. با تغییر الک جداسازی از الک مش2×2 میلیمتر به الک های مش 20×2‏‏ ‏و20×1/7 میلیمتر، میزان افت مفید بالاتر رفته و ارزش مالی گندم خریداری شده در مراکز خرید پایین تر می آید. همچنین در جداسازی مقدماتی ناخالصی ها الک مش 2×2 میلیمتر نسبت به الک های دیگر کارایی بهتری داشت. بنابراین، کاربرد‏‏ ‏الک مش2×2 میلیمتر برای تعیین افت مفید گندم در مراکز خرید استان های هدف می تواند مفید و به نفع کشاورزان باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2638516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!