بررسی اثر افزودن پودر ریشه گیاه فرولا بدرکما (Ferula Badrakema) با و بدون شیرین کننده ساخارین سدیم به جیره بر عملکرد رشد، سیستم ایمنی و متابولیت‎های خون جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این آزمایش به منظور ارزیابی پودر ریشه گیاه فرولا بدرکما (Ferula Badrakema) با و بدون شیرین کننده ساخارین سدیم بر عملکرد رشد، سیستم ایمنی و متابولیت های سرم خون جوجه های گوشتی انجام شد. آزمایش با تعداد 468 قطعه جوجه گوشتی یک روزه سویه تجاری راس 308 با 6 تیمار به صورت فاکتوریل 2×3 (سه سطح پودر ریشه فرولا بدرکما: صفر، 75/0 و 5/1 درصد و دو سطح صفر و 15/0 درصد ساخارین سدیم) با شش تکرار و 13 قطعه جوجه هر تکرار در قالب طرح کاملا تصادفی به مدت 42 روز انجام شد. افزودن ساخارین به جیره باعث افزایش معنی دار مصرف خوراک در سن 10-1 و 42-1 روزگی شد. اثر متقابل ساخارین و فرولا بر مصرف خوراک در سن 42-25 و 42-1 روزگی معنی دار بود؛ به طوری که افزودن فرولا به جیره های حاوی ساخارین باعث افزایش مصرف خوراک گردید؛ درحالی‎که در جیره های بدون ساخارین باعث کاهش مصرف خوراک شد. مقدار افزایش وزن بدن جوجه ها در سن 10-1، 25-42 و 42-1 روزگی در گروه تغذیه شده با تیمار دارای 15/0 درصد ساخارین به طور معنی داری بیشتر از تیمار بدون ساخارین بود؛ اما افزودن فرولا اثر معنی داری بر افزایش وزن نداشت. افزودن فرولا و ساخارین به جیره و اثر متقابل آن ها تاثیر معنی داری بر صفات لاشه جوجه ها نداشت. افزودن ساخارین به جیره باعث افزایش معنی دار اسیداوریک خون شد، اما اثر معنی داری بر غلظت سایر متابولیت های خون نداشت. مقایسه مستقل افزودن فرولا به جیره با تیمار فاقد آن نشان داد که فرولا باعث افزایش معنی دار اسیداوریک، آلبومین و فسفر خون و کاهش معنی دار کلسترول و تری گلیسیرید خون شد. عیار آنتی بادی کل و IgG در سن 35 روزگی و همچنین IgG و IgM در سن 42 روزگی تحت تاثیر مصرف فرولا افزایش یافت. به طور کلی، استفاده از ساخارین سدیم در جیره از کاهش مصرف خوراک ناشی از مزه تلخ فرولا جلوگیری کرد. مصرف فرولا باعث بهبود سیستم ایمنی شد و غلظت کلسترول و تری گلیسیرید خون را به ترتیب 57/80 و 14/60 درصد کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
429 تا 443
لینک کوتاه:
magiran.com/p2640751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!