بررسی بیان miRNAهای محیط کشت جنین های انسانی با کروموزوم های جنسی طبیعی و جنین های با یک کروموزوم جنسی X (سندرم ترنر)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

روش های کمک باروری و آزمایش ژنتیکی پیش از لانه گزینی (PGT) برای تشخیص آنوپلوییدی، به منظور دستیابی به تولد نوزاد یوپلویید و در زوجین نابارور یا کم بارور انجام می شود. miRNAها مولکول های RNA غیر رمزگذار تک رشته ای و مهم تنظیم کننده پس از رونویسی بیان ژن در فرایندهای مختلف بیولوژیکی و فیزیولوژیکی هستند. هدف این مطالعه بررسی برخی miRNAهای ترشح شده در محیط های کشت جنینهای انسان (به عنوان نشانگرهای زیستی تشخیصی) و ارتباط آن با میزان آنوپلوییدی جنین و نتایج روش های کمک باروری است.

مواد و روش ها

چرخه های PGT حاصل از تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم (از فروردین سال 1401 تا خرداد سال 1401) با استفاده از مکمل سازی فلورسانس درجا Fluorescence in situ hybridization (FISH) ارزیابی شد. در ادامه، محیط کشت سه جنین یوپلویید و سه جنین آنیوپلویید با یک کروموزوم جنسی X (ترنر) جمع آوری گردید و بیان miRNA hsa-miR-199a-5p, hsa-miR-199b-3p, hsa-miR-379-5p, hsa-miR-483-5p, hsa-miR-99a-5p, hsa-miR-432-5p با استفاده از RT-qPCR بررسی شد.

یافته های پژوهش: 

در محیط کشت جنین های یوپلویید، افزایش معنی دار میزان بیان سه miRNA شامل hsa-miR-379-5p, hsa-miR-199a-5p, hsa-miR-199b-3p و کاهش بیان سه miRNA شامل hsa-miR-432-5p, hsa-miR-483-5p, hsa-miR-99a-5p با اختلاف معنی دار   P<0.001مشاهده گردید. بیان این miRNAها در محیط کشت جنین های ترنر با الگو کاملا عکس بود.

بحث و نتیجه گیری

در بررسی میزان بیان miRNAهای بررسی شده در این طرح، افزایش بیان سه miRNA و کاهش بیان سه miRNA دیگر در جنین های یوپلویید با الگو، بیان عکس همین miRNAها در جنین های ترنر را نشان داد. این نتایج می تواند نویدبخش باشد و برای استفاده از روش های غیرتهاجمی به جای بیوپسی جنین در بررسی های تشخیصی تعداد کروموزوم های جنسی مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2641881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!