تاثیر مکمل یاری کراتین و سدیم بیکربنات بر عملکرد بی هوازی، شاخص خستگی و آزمون عملکردی ویژه فوتسال در فوتسالیست های نخبه طی تمرینات پیش فصل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

از آن جا که تحقیقات محدودی مصرف هم زمان مکملهای کراتین و سدیم بیکربنات را درورزش های تیمی بررسی نموده اند، هدف از انجام این پژوهش بررسی مکمل یاری کراتین و سدیم بیکربنات بر عملکردبی هوازی، شاخص خستگی و آزمون عملکردی ویژه فوتسال در فوتسالیستهای نخبه بود.

روش تحقیق

 32 فوتسالیست با میانگین سنی 23/0± 23/22 سال به طور هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در چهار گروه کراتین، سدیم بیکربنات، ترکیبی و دارونما قرار گرفتند. قبل و بعد از مداخله، آزمون عملکردی ویژه فوتسال و تست بی هوازی (RAST) انجام و شاخص خستگی، اوج و میانگین توان بی هوازی برآورد شد. طی 7 روز مکمل یاری، گروه کراتین روزانه 20 گرم کراتین، گروه سدیم بیکربنات 3/0 mg/kg، گروه ترکیبی (20 گرم کراتین و 3/0 mg/kg سدیم بیکربنات) وگروه کنترل 20 گرم نشاسته، در چهار وعده مصرف نمودند.

یافته ها

نتایج تحقیق نشان داد اوج توان بی هوازی گروه های کراتین و ترکیبی از گروه دارونما به صورت معناداری بیشتر است. میانگین توان بی هوازی گروه کراتین و ترکیبی از گروه دارونما و هم چنین میانگین توان بی هوازی گروه ترکیبی از سدیم بیکربنات به صورت معناداری بیشتر است. شاخص خستگی گروه ها تفاوت معناداری نداشت. بین زمان آزمون عملکردی ویژه فوتسال هر یک از گروه های کراتین و ترکیبی با گروه دارونما و سدیم بیکربنات و بین گروه کراتین با ترکیبی در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد.

نتیجه گیری

مکمل یاری کراتین بر خلاف سدیم بیکربنات موجب بهبود شاخص های بی هوازی و عملکردی بازیکنان فوتسال می گردد.همچنین مصرف همزمان کراتین و سدیم بیکربنات با تقویت اثر هم افزایی، پاسخ مثبت تری به آمادگی بی هوازی و عملکردی فوتسالیست ها دردوران پیش فصل می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2642324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!