رویکرد نظریه بازی برای قیمت گذاری یک محصول ساخته شده از ضایعات پلاستیکی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

محصولاتی از قبیل ظروف یک بارمصرف را درنظر بگیرید که برای تولید آن ها از ضایعات پلاستیکی استفاده می شود. برای تولید چنین محصولاتی ابتدا ضایعات پلاستیکی جمع آوری و بازیافت شده و سپس مورداستفاده قرار می گیرند. در این تحقیق زنجیره تامینی شامل انبار ضایعات، بازیافت کننده و تولید کننده درنظر گرفته شده که در آن از ضایعات پلاستیکی به عنوان مواد اولیه موردنیاز برای تولید یک محصول استفاده می شود. تحت زنجیره تامین مذکور انبار ضایعات، ضایعات پلاستیکی موردنیاز را به صورت بازیافت نشده جمع آوری نموده و بازیافت کننده آن ها را بازیافت می کند. سپس تولید کننده با استفاده از ضایعات پلاستیکی بازیافت شده، محصول نهایی را تولید و تقاضای مشتریان را برآورده می نماید. در این ساختار انبار ضایعات قیمت ضایعات پلاستیکی بازیافت نشده، بازیافت کننده قیمت ضایعات پلاستیکی بازیافت شده و تولید کننده قیمت محصول نهایی را تعیین می کنند.

روش شناسی پژوهش:

 با استفاده از رویکرد نظریه بازی، تصمیمات مطرح شده تحت زنجیره تامین موردبررسی اتخاذ می شوند. فرض می گردد که قدرت تصمیم گیری تولید کننده بیش تر از انبار ضایعات و بازیافت کننده است. به همین منظور از یک بازی استکلبرگ که در آن تولید کننده رهبر و انبار ضایعات و بازیافت کننده پیرو تصمیمات تولید کننده هستند، برای قیمت گذاری ضایعات پلاستیکی و محصول نهایی استفاده می شود.

یافته ها

نتایج نشان می دهند که قدرت های تصمیم گیری انبار ضایعات و بازیافت کننده تاثیری بر روی قیمت و تقاضای محصول نهایی ندارند. سود تخصیص داده شده به تولید کننده در حالت هایی که انبار ضایعات و بازیافت کننده دارای قدرت های تصمیم گیری متفاوتی هستند، یکسان بوده و این مقدار بیش تر از حالتی است که آن ها قدرت های تصمیم گیری مشابهی دارند. هم چنین، هرچقدر تقاضای محصول نهایی نسبت به قیمت آن حساس تر باشد، سود اعضا کم تر خواهد بود.

اصالت/ارزش افزوده علمی:

 استفاده از ضایعات پلاستیکی در تولید محصولات، رویکردی موثر برای توسعه پایداری و کاهش آلودگی محیط زیست است. در این تحقیق از ضایعات پلاستیکی برای تولید محصولاتی از قبیل ظروف یک بارمصرف در زنجیره تامینی شامل تولید کننده، بازیافت کننده و انبار ضایعات استفاده می شود. هم چنین برای اتخاذ تصمیمات رویکرد نظریه بازی به کار گرفته می شود. می توان گفت که در تحقیق فعلی ایده استفاده از رویکرد نظریه بازی برای استفاده از ضایعات پلاستیکی در تولید محصولات تحت زنجیره تامین موردبررسی، برای اولین بار در ادبیات موضوع مساله مطرح شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
463 تا 477
لینک کوتاه:
magiran.com/p2643799 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!