بررسی اثرات تکنولوژی های بلاکچین بر عملکرد سیستم های مدیریت حمل و نقل جاده ای کالا با استفاده از روش تحلیل شبکه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این مطالعه در تلاش است تا به ارزیابی اثرات قابل توجه بلاکچین، به عنوان فناوری نوین غیرمتمرکز، در کاهش اتلاف ها و بهبود عملکرد سیستم های مدیریت حمل ونقل جاده ای کالا بپردازد.

روش شناسی پژوهش:

 مدل تحلیل شبکه ای به عنوان یکی از معتبرترین مدل های تصمیم گیری چند معیاره در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. این مدل در چهار سطح توسعه یافته و چهار معیار اصلی اتلاف های عملکردی شامل هزینه، زمان، اعتماد و امنیت و ایمنی کالا و ناوگان به همراه چهارده زیر معیار انتخاب شدند و اثرات تکنولوژی های بلاکچین در چهار حوزه زیرساخت های دیجیتالی، وضوح، شفافیت و قراردادهای هوشمند بر آن ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته‎ ها: 

یافته های تحقیق نشان دادند که هر یک از این تکنولوژی ها به صورت جداگانه و نیز تجمیعی موجب کاهش اتلاف های سیستم های مدیریت حمل ونقل جاده ای کالا بوده اند. میزان اثرگذاری تکنولوژی زیرساخت های دیجیتالی بر اتلاف های هزینه و زمان به ترتیب %46.44 و %53.56 با اثر کاهشی بوده است. تکنولوژی های وضوح موجب کاهش سه اتلاف هزینه، زمان و ایمنی کالا و ناوگان، به ترتیب به میزان %23.99، 522.30 و %53.71 شده است. اثرگذاری شفافیت بر اتلاف های زمان، اعتماد و امنیت به ترتیب برابر با %22.63 و %77.37 و به صورت کاهشی بوده و قراردادهای هوشمند نیز بر همین دو دسته اتلاف ها به ترتیب %88.81 و %11.19 اثرگذار بودند. رتبه بندی زیرمعیارها نشان داده که بیش ترین اتلاف ها مربوط به هزینه های حمل ونقل کالا، هزینه های کنترلی، شفافیت در ارایه اطلاعات، کنترل شرایط کالا و مانیتورینگ راننده بوده است. در آخر، از بین حوزه های تکنولوژی های بلاکچین، معیارهای شفافیت، وضوح، زیرساخت های دیجیتال و قراردادهای هوشمند، به ترتیب اولویت یافتند.

اصالت/ارزش افزوده علمی:

 نتایج این مطالعه توانسته تا مهم ترین اتلاف های حمل ونقل جاده ای کالا را شناسایی کند و اثرات حوزه های مختلف تکنولوژی های بلاکچین را بر هر یک از اتلاف ها ارزیابی نماید. با روشن شدن این موضوع امکان تعیین اولویت در حوزه های مختلف تکنولوژی های بلاکچین به منظور سرمایه گذاری و توسعه های آتی در جهت بهبود مدیریت سیستم های عملکردی حمل ونقل جاده ای کالا امکان پذیر است و یافته های این تحقیق می تواند نقطه شروعی برای بسیاری از مطالعه های آتی در این زمینه باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
492 تا 506
لینک کوتاه:
magiran.com/p2643801 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!